A májbetegeken már egy ilyen apró étrendmódosítás segíthet

Ha naponta csak egy étkezésedből kihagyod a húst, már az sokat segíthet – állítja egy amerikai kutatás.

A krónikus májbetegségek idővel visszafordíthatatlan károkat okoznak, ilyen a mákzsugor is, amelynek hátterében leggyakrabban az alkoholfogyasztás áll. Most azonban kiderült: az érintetteknél milyen nagy szerepet játszik az egészséges táplálkozás. Már egyetlen húsmentes étkezés is csökkenti ugyanis az anyagcserekor termelődő káros ammónia felhalmozódását a végstádiumú májbetegségben szenvedőknél – számol be a Virginia Nemzetközösségi Egyetem kutatásának eredményéről a Science Alert.

húsevés, marha, disznó, hús, vörös hús
Ha egyszer kihagyod egy nap, már azzal sokat tehetsz magadért, nem is beszélve a bolygónkról. Fotó: Getty Images

Akár májkóma is beüthet

Ammónia egészséges emberek szervezetében is termelődik, de a súlyos májzsugorban szenvedőkre különösen veszélyes. Ráadásul minél több húst fogyaszt valaki, májának annál több ammóniát kell feldolgoznia, és a már amúgy is károsodott szervnek ilyenkor nehezített ezt elvégezni. Ha pedig a megtermelt ammónia nem tud kiürülni, akkor az agyba eljutva akár májkómát is okozhat. 

A kutatók 30 májzsugorban szenvedő férfit három csoportba osztva vizsgáltak. Az elsőnek sertés- és marhaalapú hamburgert, a másik kettőnek pedig növényi fehérjéből készült húsmentes szendvicset adtak. Megállapították, hogy az ammónia szintje jelentősen megemelkedett azoknál a májbetegeknél, akik állati húsból készült hamburgert fogyasztottak.

A magyar konyha legnépszerűbb fogásai szinte mind húsételek, és valószínűleg az ünnepi menük tervezésénél is több húsos étellel számol az emberek többsége. Ha azonban egészségünk minél hosszabb megőrzése a cél, akkor a húsfogyasztást is érdemes mértékkel és okosan csinálni. Ez történik a testeddel, ha kevesebb húst eszel.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.