Ki jár jobban? Aki bőségesen reggelizik, vagy aki jól bevacsorázik?

Nem éget el több kalóriát az, aki reggel étkezik kiadósan, mint aki inkább este lakik jól - egy friss tanulmány eredményei szerint.

Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár, és vacsorázz, mint egy szegény ember – tartja a régi mondás. Ahogy az a Cell Metabolism című folyóiratban megjelent friss tanulmányból kiderül, a fejedelmi reggeli és a könnyű vacsora elfogyasztása azonban önmagában nem vezet több kalória elégetéséhez, mintha reggel csipegetnénk és estére ütemeznénk be a tápláló étkezést. Ám azok, akik az előbbi rutint követik, jó eséllyel kevésbé érzik magukat éhesnek napközben, mint azok, akik sovány reggelivel indítják a napot – írja az NBC News. 

Egyesek szeretnek ráérősen, kiadósan reggelizni, mások inkább csak pár falatot esznek, éppen annyit, hogy ne legyenek éhesek. Fotó: Getty Images

Mire jutottak a kutatók?

A tanulmány eredményei egy kontrollált kísérleten alapulnak, amelyet 30 elhízott vagy túlsúlyos brit felnőtt bevonásával végeztek. A résztvevőket két csoportra osztották: négy héten át kétféle étrend egyikét követték. Az egyik csoport tagjai a napi összkalória 45 százalékát reggelivel, 35 százalékát ebéddel, 20 százalékát pedig vacsorával vitték be a szervezetükbe. A másik csoport tagjai a napi összkalória 20 százalékát a reggelivel, 35 százalékát az ebéddel, 45 százalékát pedig a vacsorával fogyasztották el. Ezután a csoportok “étrendet cseréltek”, majd újabb négy héten át ezt követték.

Az eredmények érdekesek, de a kutatók számos tényezőt figyelmen kívül hagytak

Mindkét csoport tagjai valamivel több mint 1700 kalóriát fogyasztottak naponta. A kiadós reggelik egyebek mellett gabonapelyhet, pirítóst, tojást, kolbászt, turmixot és joghurtot tartalmaztak, a tartalmas vacsorák során pedig olyan ételek kerültek az asztalra, mint a marhahús, a bolognai tészta vagy a sertésszelet burgonyával és borsóval.

A kutatók egyetlen tényezőre fókuszáltak: hogy a napi legtartalmasabb étkezés időzítése hogyan befolyásolja az anyagcserefolyamatokat és a fogyást. A kísérleti idő lejárta után összesítették, hogy a két csoport tagjai hány kilót veszítettek. Az eredmény nagyjából ugyanannyi lett: körülbelül 7 kiló.

Mindez azt mutatja, hogy az étkezések időzítésének önmagában "nincs mágikus zsírégető hatása" – mondta Courtney Peterson, a birminghami Alabama Egyetem táplálkozástudományi docense, aki nem vett részt a kutatásban. Mivel azonban a vizsgálatba bevont emberek arról számoltak be, hogy amikor a kalória nagy részét a reggelivel fogyasztották el, kevésbé érezték magukat éhesnek napközben, lehetséges, hogy ez az ütemezés – az étvágy csökkentésével – hosszú távon segíthet a fogyásban – tette hozzá Peterson.

Ezt a nézetet osztja Alexandra Johnstone, a tanulmány vezető szerzője, a skóciai Aberdeen Egyetem kutatója is. Véleménye szerint a bőséges reggeli segíthet az étvágy szabályozásában, és abban is, hogy az emberek tartsák magukat a kalóriaszámláló étrendhez

A fogyástól eltekintve azonban egyéb nyomós érvek is szólhatnak a kiadós reggeli mellett. Mivel az inzulinérzékenység reggel rosszabb, a korai étkezés segíthet a vércukorszint szabályozásában, míg a késő esti falatozás megemelheti a vércukorszintet. Mindemellett a reggel csak csipegető emberek délután és este éhesebbnek érzik magukat, mint kiadósan reggeliző társaik, így összességében több kalóriát vihetnek be a szervezetükbe – tette hozzá Peterson. De a személyes étkezési preferenciákat sem szabad figyelmen kívül hagyni: akadnak, akik akkor érzik jól magukat, ha teli gyomorral indíthatják a napot, mások éppen ellenkezőleg: csak annyit esznek, hogy ne legyenek éhesek reggel, és inkább este szeretnek kiadósan enni. Egy dologra azonban érdemes figyelni: tartalmas és laktató vacsora után mindig hagyjuk időt emésztőrendszerünknek arra, hogy a táplálékot feldolgozza, és ne rögtön evés után dőljünk be az ágyba. 

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.