Akiknek nem ajánlott napi egy csésze kávénál több

A magas vérnyomással küzdőknek sokkal jobban oda kell figyelniük arra, hogyan élnek: mennyit mozognak, pihennek, idegeskednek, mit esznek és isznak, mint azoknak, akiknek a szisztolés és diasztolés értékük is rendre a normális tartományban mozog.

Kutatók nemrégiben arról számoltak be, hogy a súlyos hipertóniával küzdőknek nem ajánlott napi egy csésze kávénál többet inniuk, ellenkező esetben kétszeresére nőhet náluk a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozás kockázata - számolt be egy, a Journal of the American Heart Association című folyóiratban megjelent tanulmány eredményéről a Healthline.

A kávézás sokaknak nem csak egy szokás, hanem kihagyhatatlan napi szertartás. Fotó: Getty Images.

A kutatók a súlyos hipertóniánál 160/100 Hgmm-es vagy annál magasabb értékeket határoztak meg. Fontos azonban tudni, hogy a súlyos magas vérnyomásnak is vannak fokozatai és típusai. A Magyar Hypertonia Társaság szakmai irányelvei szerint 2. fokozatú (középsúlyos) hipertónia akkor áll fenn, ha a szisztolés érték 160-179 Hgmm között alakul, vagy a diasztolés érték 100-109 Hgmm közötti. Harmadik fokozatú (súlyos) hipertónia esetén a szisztolés érték meghaladja a 180 Hgmm-t, de akkor is ez az állapot áll fenn, ha a diasztolés érték 110 Hgmm vagy annál magasabb. 

Az említett tanulmányhoz a kutatók közel 6600 japán közösségben élő férfit és több mint 12 ezer nőt vizsgáltak: életkoruk a kutatás kezdetén 40 és 79 év között alakult. A majdnem két évtizedes utókövetés során a szerzők 842 szív- és érrendszeri megbetegedéssel összefüggésbe hozható halálesetet dokumentáltak.

Nem tilos a kávé, de mértéket kell tartani 

Megállapították, hogy míg napi egy csésze kávé elfogyasztása nem járt együtt a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozás megnövekedett kockázatával, addig napi két vagy annál több csésze már igen. A súlyos hipertóniában szenvedőknél ugyanis kétszeresére növelte a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozás kockázatát, szemben azokkal, akik e csoport tagjai közül egyáltalán nem ittak kávét. 

A zöld tea esetében ugyanakkor a kutatók nem észlelték ezt a hatást, még azoknál sem, akik egy csésze kávé után zöld teát is fogyasztottak - pedig mindkét ital tartalmaz koffeint. Az Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) szerint 8 uncia, vagyis körülbelül 2,3 dl zöld vagy fekete tea 30-50 mg koffeint tartalmaz, míg 8 uncia kávé – elkészítéstől függően – körülbelül 80-100 milligrammot.

Lehetséges egészségügyi előnyök

"A kávé jótékony hatása leginkább gyulladáscsökkentő képességében mutatkozik meg: csökkenti az ereket érő oxidatív stresszt, ugyanakkor javítja az inzulinérzékenységet és segíti a zsír felszívódását a gyomorból" - nyilatkozta a Healthline-nak Guy L. Mintz, a New York-i Sandra Atlas Bass Szívkórház igazgatója. Korábbi kutatások kimutatták, hogy napi egy csésze kávé az egészséges embereknél hozzájárulhat a szívroham és a stroke megelőzéséhez, és segíthet csökkenteni bizonyos krónikus betegségek, például a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát.

"A súlyos hipertóniában szenvedők viszont nagyobb kockázatnak lehetnek kitéve, mégpedig azért, mert a koffein – az erek összeszűkülését előidézve – további vérnyomás-emelkedést okoz" - tette hozzá Mintz. A szervezetünkbe bevitt koffein mennyisége egyebek mellett befolyásolhatja alvási szokásainkat is, beleértve az alvásmennyiséget. A kevesebb alvás pedig összefüggésbe hozható a szívinfarktus, valamint a szív- és érrendszeri eredetű halálozás fokozott kockázatával.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.