Autizmust okozhat egy népszerű édesítőszer

Mostanában sorra derülnek ki a rossz hírek az aszpartámról. Egy friss tanulmány újabb lehetséges negatív hatására derített fényt.

Ahogy nemrég mi is beszámoltunk róla, kiderült, hogy már egy kis mennyiségű aszpartám rendszeres, napi szintű bevitele is tanulási és memóriazavarokat idézhet elő. Most pedig újabb rossz hírt kell közölnünk a népszerű édesítőszer fogyasztóival.

édesítőszer használata
Akár autizmust is okozhat a népszerű édesítőszer. Fotó: Getty Images

A diétás üdítők újabb veszélye

Lehetséges összefüggést találtak egy új tanulmány szerzői a fiúgyermekek autizmusa és az anyák várandósság vagy szoptatás alatti aszpartámfogyasztása között. Erre hívta fel a figyelmet friss Facebook-posztjában az élelmiszeripari trendekkel és kockázatfigyeléssel foglalkozó Rizikometer.

A Food Safety News cikkére hivatkozva azt írták, a San Antonio-i Texasi Egyetem Egészségtudományi Központjának kutatói vizsgálatukban 235 autizmus spektrumzavarral élő és 121 tipikus neurológiai fejlődésű gyerek adatait hasonlították össze. Mint kiderült, az autizmussal diagnosztizált fiúkat több mint háromszor nagyobb valószínűséggel szülték olyan anyáktól, akik naponta legalább egy diétás üdítőt – vagy ezzel megegyező mennyiségű aszpartámot – fogyasztottak a várandósság vagy a szoptatás idején. 

Napi 2 pohár cukormentes üdítő ilyen bajt okozhat.

Kiemelték, bár az eredmények nem bizonyítanak egyértelmű ok-okozati összefüggést, mindenesetre fontos kérdéseket vetnek fel az aszpartámfogyasztás lehetséges neurológiai következményeivel kapcsolatban. Ezek alapján pedig érdemes óvatosságra inteni a kismamákat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.