Napi 2 pohár cukormentes üdítő ilyen bajt okozhat

Már egy kis mennyiségű aszpartám rendszeres, napi szintű bevitele is tanulási és memóriazavarokat idézhet elő – állapították meg amerikai kutatók egy 16 hetes egérkísérlet eredményeire alapozva.


Lehetséges kapcsolatot tárt fel az aszpartámfogyasztás és a tanulási nehézségek között a Floridai Állami Egyetem szakértőinek állatokon végzett kutatása – olvasható a Rizikometer közelmúltban közzéstett Facebook-posztjában. A tanulmány megkérdőjelezi a szóban forgó mesterséges édesítőszer biztonságosságát, ugyanis azt találták, hogy a korábban biztonságosnak ítélt küszöbérték alatti aszpartámszint is kognitív károsodást okozhat.

Az aszpartám egy mesterséges édesítőszer. Már az 1980-as évek óta használják széles körben, számos élelmiszerben és italban megtalálható. Ott van egyebek mellett a diétás italokban, a rágógumikban, a zselatinban, a fagylaltban, a tejtermékekben, a gabonapelyhekben, a fogkrémekben, de még a köhögés elleni szirupokban és a rágótablettákban is.

kóla
Már egy kis mennyiségű aszpartám rendszeres bevitele is gondokat idézhet elő. Fotó: Getty Images

A káros hatás öröklődhet is

A Food Safety News cikke alapján azt írták, a vizsgálatban hím egerek és utódaik vettek részt. Az állatoknak a maximális napi beviteli dózis 7-15 százalékának megfelelő mennyiségű aszpartámot adtak, 16 héten keresztül. Ez nagyjából napi 2-4 kis pohárnyi (230 milliliter) diétás üdítőital elfogyasztásának felel meg.

A tesztekben azt látták a szakértők, hogy az aszpartámot fogyasztó állatoknak nagyobb nehézséget jelentett a feladatok feladatok teljesítése és a megoldások megtanulása. Ezt ráadásul az érintett egerek utódainál is megfigyelték – mindez arra utal, hogy az aszpartám káros hatása öröklődhet a spermiumokon keresztül.

Ha sokáig több cukrot fogyasztunk a kelleténél, az hosszú távon elhízáshoz vezet, amelynek számos egyéb betegség lehet a következménye – figyelmeztetett az NNGYK dietetikusa. De vajon akkor mivel érdemes helyettesíteni a cukrot? Mutatjuk a szakember véleményét.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.