Három egyszerű lépésben megelőzhető a rák

D-vitamin, omega-3 zsírsavak és otthoni izomerősítő gyakorlatok - egy frissen megjelent nemzetközi kutatás szerint e három tényező kombinációja jelentheti a hatékony rákmegelőzés titkát időskorban.

Lakosságarányosan az európai államok közül továbbra is Magyarországon halnak meg a legtöbben rák következtében.

Mind a tengerentúlon, mind Európában a rosszindulatú daganatos betegségek jelentik az egyik legnagyobb egészségügyi fenyegetést az életkor előrehaladtával, hiszen a szív-érrendszeri megbetegedéseket követően ezek okozzák a második legtöbb halálesetet - olvasható egy, az Eurekalert felületén megjelent közleményben. Dr. Heike Bischoff-Ferrari, a Zürichi Egyetemi Kórház Geriátriai Klinikája igazgatója szerint ugyanakkor az olyan preventív ajánlásokat leszámítva, mint a dohányzás elhagyása és az megfelelő fényvédelem, általában véve meglehetősen korlátozott a rákmegelőzésre szolgáló közegészségügyi eszközök palettája. "Napjainkban a középkorú és idős felnőttek megelőző óvintézkedései többnyire kimerülnek a rákszűrésekben és a védőoltások felvételében" - mutatott rá a szakember.

izomerősítés, otthon edzés, testmozgás, tréning
A rendszeres otthoni izomerősítő tréning a rákmegelőzés fontos eszköze lehet. Fotó: Getty Images

Korábbi vizsgálatokból ismert, hogy a D-vitamin képes gátolni a ráksejtek növekedését, míg az omega-3 zsírsavak az egészséges sejtek elrákosodásának vehetik elejét. A rendszeres testmozgás eközben nemcsak az immunrendszer működését erősíti, de csökkenti a szervezetben zajló gyulladásos folyamatokat is, így szintén előnyös lehet a rákmegelőzés tekintetében. Bischoff-Ferrari és munkatársai arra keresték a választ egy nagyszabású kísérlet során, hogy vajon a magas dózisú D3-vitamin- és omega-3-bevitel, valamint a rendszeres otthoni testedzés révén milyen mértékben csökkenthető az invazív (más szövetekre is átterjedő) rák kialakulásának kockázata 70 éven felüliek körében.

A DO-HEALTH néven futó kísérlet három éven át és öt európai országban (Svájc, Franciaország, Németország, Ausztria és Portugália) zajlott, összesen 2157 résztvevő bevonásával. Az idős önkénteseket nyolc különböző csoport osztották. Az első csoport tagjai naponta 2000 nemzetközi egység (NE) D3-vitamint és 1 gramm omega-3 zsírsavat szedtek táplálékkiegészítő formájában, valamint hetente három alkalommal előre meghatározott izomerősítő edzésprogramot is folytattak otthonukban. A további csoportok a három preventív célú előírás közül csupán vagy kettőt-kettőt, vagy egyet-egyet követtek, illetve a nyolcadik csoport, a kontrollcsoport tagjai placebót kaptak. A résztvevők egészségügyi állapot minden harmadik hónapban telefonos kérdőív segítségével követték nyomom a kutatók, továbbá a kísérlet kezdetén, majd minden év végén egy sztenderd egészségügyi kivizsgálásra is behívták őket.

Az így kapott eredmények világosan rámutatnak, hogy a D3-vitamin, az omega-3 zsírsavak és az izomerősítő gyakorlatok egymás hatását erősítve jelentősen csökkenthetik az invazív rákbetegség kialakulásának kockázatát. Egyenként is előnyösen hatnak, együttesen viszont a kutatók megfigyelései szerint 61 százalékkal szorították vissza a rák előfordulását az 1-es számú csoportban, összehasonlítva a kontrollcsoporttal. "A legújabb rákkezelési eljárások célja, hogy különböző hatóanyagok kombinálásával többféle úton is blokkolják a tumorok fejlődését. Mi ugyanezt a koncepciót ültettük át a rákmegelőzés területére" - magyarázta Bischoff-Ferrari, a Frontiers in Aging című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.