Koronavírus: nem segít a D-vitamin a súlyos betegeken

A nagy dózisban adott D-vitamin sem csökkenti a kórházban töltött időt és nem javítja számottevően a súlyos betegek állapotát - állapította meg egy friss kutatás.

A járvány kitörése óta számos vitamin hatását vizsgálták a koronavírussal fertőzött emberek egészségére. Kiemelt figyelmet kapott a D-vitamin, amelyről köztudott, hogy a hiányban szenvedők gyakrabban kapnak el fertőzéseket és immunrendszerük is nehezebben birkózik meg a kórokozókkal. Brazil kutatók most arra voltak kíváncsik, hogy a kórházi kezelést igénylő emberek állapotán javíthatnak-e nagy dózisú D3-vitamin-kezeléssel. Az eredményekről a Journal of the American Medical Association című lapban számoltak be.

D-vitamin: valóban segít a vírusok ellen? Már száz évvel ezelőtt felfigyeltek arra, hogy D-vitamin-hiányban szenvedők gyakrabban kapnak el fertőzéseket. A mostani pandémia pedig ismét ráirányította a figyelmet a hiányállapot okozta veszélyre, illetve arra, hogy megfelelő D-vitamin-pótlással csökkenthetjük az új típusú koronavírus-fertőzés és a súlyos lefolyású COVID-19 kockázatát. Kattintson a részletekért!

A súlyos eseteken nem segít a D-vitamin

A Sao Paulo Egyetem munkatársai közepesen súlyos és súlyos COVID-19-ben szenvedő kórházi betegeket vizsgáltak meg 2020. június 2. és augusztus 27. között. A vizsgált 240 beteg fele egyszeri, nagy dózisú D3-vitamint kapott, míg a másik 120 embernek placebó készítményt adtak. Eredményeik szerint a kórházban töltött idő tekintetében a két csoport között nem figyeltek meg számottevő különbséget, vagyis a D-vitamin sem csökkentette le az ápolás időtartamát.

A súlyos állapotú betegeken nem segített a D-vitamin kezelés. Fotó: Getty Images
A súlyos állapotú betegeken nem segített a D-vitamin-kezelés. Fotó: Getty Images

A kezelés nem befolyásolta a halálozások számát és lélegeztetőgépre is ugyanakkora arányban kerültek a D-vitamint, illetve a placebó készítményt kapó betegek. Mellékhatásokat nem okozott a kezelés - egyetlen esetben jegyeztek fel hányingert -, viszont úgy tűnik, a súlyos, kórházi kezelést igénylő eseteknél ez a terápia hatástalan.

Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy a megfelelő D-vitamin-szint elengedhetetlen a szervezetünk egészséges működése szempontjából. A Semmelweis Egyetem egy korábbi, országos reprezentatív felmérése kimutatta: a magyar lakosság 94 százaléka D-vitamin-hiányos, ami miatt fogékonyabb a különböző fertőzésekre, így a koronavírusra is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Felhőtlen, száraz idő várható. Általában gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, néhol a szelesebb északnyugati részeken ennél melegebb lehet a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.