A kakaó az agynak is jót tesz

A kakaó a benne lévő flavonoidoknak köszönhetően fokozza az agy oxigénellátását és a kognitív funkciókat - állapította meg egy friss kutatás.

A kakaó, illetve az abból készült édességek és italok világszerte igen népszerűek. A Dél-Amerika őserdőiből származó növény bizonyos hatóanyagai ráadásul az egészségünket is szolgálják. Egy friss kutatás igazolta, hogy a kakaóban lévő flavanolok fogyasztása segítette az agyi keringést, illetve a kognitív funkciókat is javította ez a vegyület. A 18 vizsgált személyből 14-nél javulást értek el a flavanolokkal.

A kakaó csodálatos hatásai Nagy utat tett meg a kakaó az emberi történelemben a bűnös élvezetnek számító csokoládé alapanyagáig onnantól, hogy eleinte univerzális gyógyírként tekintettek rá. Valójában azonban a kakaó ma is hasznos lehet egészségünk megőrzése szempontjából, amennyiben megfelelő formában fogyasztjuk. Kattintson a részletekért!

Így hat a kakaó az agyra

Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a flavanolokban gazdag ételek fogyasztása javíthatja az érrendszer működését, most azonban arra is fény derült, hogy pozitív hatással van az agyi keringésre és a fiatal egészséges felnőttek kognitív teljesítményére - magyarázta Dr. Catarina Rendeiro, a kutatás egyik vezetője. Ezek a flavanolok apró molekulák, amelyek a kakaó mellett sok gyümölcsben és zöldségben megtalálhatók, a növény élénk színét is ezek biztosítják. Rendeiro szerint ezúttal kimondottan az agyi érrendszerre gyakorolt hatásaira voltak kíváncsiak.

Ehhez a kutatók két csoportra bontották a 18 vizsgált személyt. Az egyik csoport flavanolban gazdag kakaót kapott, míg a másik olyan feldolgozott kakaót fogyasztott, amelynek nagyon alacsony volt a flavanol-tartalma. Sem a résztvevők, sem a kutatók nem tudták, hogy melyik típusú kakaót fogyasztották az egyes személyek, így egyik oldal elvárásai sem befolyásolták az eredményeket.

A kakaóban lévő flavonoidok az agyunkra is jó hatással vannak. Fotó: Getty Images
A kakaóban lévő flavonoidok az agyunkra is jó hatással vannak. Fotó: Getty Images

Körülbelül két órával a kakaó elfogyasztása után a résztvevők 5 százaléknyi szén-dioxiddal dúsított levegőt lélegeztek be, ami nagyjából százszorosa a levegőben lévő normál koncentrációnak. Ez egy bevett módja annak, hogy az agyi érrendszer reakcióit vizsgálják - magyarázta Dr. Rendeiro. A test ugyanis erre úgy reagál, hogy fokozza az agy véráramlását és nagyobb mennyiségű oxigént vesz fel. Ebből a reakcióból kiszűrhető, hogy az agy mennyire képes védekezi a túlzott szén-dioxid beviteltől. Emellett a kutatók különböző logikai feladatokat is kitöltettek a résztvevőkkel.

Mint kiderült, a flavanolokban dús kakaót fogyasztók oxigénellátási reakciója majdnem háromszor olyan magas volt, mint a másik vizsgált csoporté. Ugyanez a csoport jobban teljesített a kognitív teszteken is: a legnagyobb kihívást jelentő feladatokat átlagosan 11 százalékkal gyorsabban oldották meg. A könnyebb feladatok esetében azonban nem volt mérhető teljesítménybeli különbség a két csoport között. Ez arra utal, hogy a flavanolok csak a komolyabb agymunkát igénylő feladatok elvégzését segíthetik.

A 18 vizsgálati alany közül négynél nem okozott érdemi javulást a flavanol-diéta. A kutatók szerint az ő agyuknak már a vizsgálat előtt is magasabb volt az oxigénellátási reakciója, így nekik nem fejlesztette azt tovább a kakaó összetevője.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!