Meglepő állítás a vörös húsokról

A legtöbb ember számára értelmetlen visszafogni a vörös húsok és a feldolgozott húsáruk fogyasztását, mivel a bizonyítékok gyengék, a kockázat pedig kicsi - állítja egy friss tanulmány. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet.

A vörös húsok közé tartozik a marha, a bárány, a sertés és az őz húsa. A csirkét, a kacsát, a libát és a vad szárnyasokat pedig a fehér húsok közé sorolják. A húsárut egyebek mellett füstöléssel, pácolással, só vagy tartósító szerek hozzáadásával dolgozzák fel. A kolbászfélék, a szalámik, a pástétomok, valamint a szalonna feldolgozott húsárunak minősül.

A feldolgozott húsáruk fogyasztása növeli a rák kockázatát, de valószínűleg a vörös hús is rákkeltő - állt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemzetközi rákkutató központjának 2015-ös jelentésében. A feldolgozott húsáru fogyasztása csak az Egyesült Királyságban évente mindegy 5400 bélrákos megbetegedéshez vezet, de a tudósok szerint összefügghet a szívbetegségekkel és a 2-es típusú cukorbetegséggel is. Az állításokat alátámasztó bizonyítékok száma azonban korlátozott, így a tanulmány világszerte nagy visszhangot váltott ki.

hús, húsfogyasztás, vörös hús, rák, rákkeltő étel,
Úgy vélik, csak kevés kockázattal jár a vörös húsok fogyasztása. Fotó: iStock

Újra megvizsgálták a kérdést

Az új tanulmányt a kanadai Dalhousie Egyetem és a McMaster egyetem kutatói vezették. Ugyanazokat a bizonyítékokat tekintették át, mint amelyeket korábban más kutatók. Megállapították, hogy ha ezer ember heti 3 adag vörös vagy feldolgozott hússal kevesebbet fogyasztana, akkor 7-tel csökkenne a rákban elhunyt betegek száma, 11 év alatt pedig 4-gyel kevesebb szívbetegség miatti halálozás fordulna elő. Ha ezer ember 11 éven át csökkentené heti három adaggal a vörös húsok fogyasztását, akkor 6-tal kevesebbnél alakulna ki 2-es típusú diabétesz, ha pedig ugyanezt tennék a feldolgozott húsokkal, akkor 12-vel kevesebb cukorbeteg lenne.

Jót tesz a Földnek, ha kevesebb húst eszünk - részletek itt!

A feltárt kockázatok nagyrészt megegyeznek a korábbi kutatások által kimutatott veszélyekkel, ám értelmezésük gyökeresen eltér. Az új tanulmány készítői szerint ezek a kockázatok nem olyan nagyok, a bizonyítékok pedig olyan gyengék, hogy nem lehetnek biztosak a kockázatok valódiságában. "Azt nem állítjuk, hogy nincs kockázat, csak azt, hogy a vörös hús fogyasztásának csökkentésével elérhető, kismértékű kockázatcsökkenést csak gyenge bizonyítékok támasztják alá" - mondta Bradley Johnston, a kutatók egyike.

Nem mindenki ért egyet

Az adatok értelmezésében azonban sokan nem értettek velük egyet. Az angol közegészségügyi intézet például azt közölte, hogy nem fogja megváltoztatni az ajánlását a húsfogyasztás csökkentéséről. Az Oxfordi Egyetem tudósa, Marco Springmann pedig úgy véli, az adatok gazdag országok húsevőinek egy kis csoportjától származnak, így az ezek alapján megfogalmazott ajánlás egy veszélyes tévedés. "Ha ezer emberből 12-vel kevesebbnél alakulna ki a 2-es típusú cukorbetegség, az Nita Forouhi, a Cambridge-i Egyetem professzora - figyelmeztetett Nita Forouhi, a Cambridge-i Egyetem professzora.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.