Jót tesz a Földnek, ha kevesebb húst eszünk

Manapság egyre jobban előtérbe kerül a különböző étrendek egészségügyi hatásai mellett az is, hogy egyes táplálkozási szokások mekkora ökológiai lábnyomot hagynak maguk után. Nem csoda tehát, hogy szinte hetente jelennek meg újabb kutatások a témával kapcsolatban.

Mit fogyasztanak a különböző étrendek követői?

  • Vegánok: semmilyen állati eredetű terméket nem fogyasztanak
  • Lakto-ovo vegetariánusok: tejet és tejterméket fogyasztanak, de húst és halat nem
  • Pesco-vegetariánusok: az állati eredetű termékek közül egyedül halat fogyasztanak
  • Szemi-vegetariánusok: heti egynél kevesebbszer, de havi egynél többször esznek húst
  • A fenti kérdéskört vizsgálta egy amerikai kutatócsoport is. A szakemberek arra jutottak, hogy a kevés húst tartalmazó étrend karbonlábnyoma kisebb, mint egy hagyományos - tejet és tojást fogyasztó - vegetáriánusé. Ugyanakkor a legtöbb alacsony és közepes bevételű országban az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős növelésével járna az elegendő egészséges élelem megtermelése.

    Meglepő eredmények

    A Johns Hopkins Közegészségügyi Egyetem élhető jövőt kutató központjának kutatói az egyének és az országok szintjén is megvizsgálták az éhezés felszámolásának és a klímavédelem megfékezésének lehetséges útjait. Az általuk kidolgozott modellel azt elemezték, hogyan hatnának az étrendi változások az egyes emberek és az országok szintjén az üvegházhatású gázok kibocsátására és az ivóvíz-felhasználásra.

    zöldségek, húsmentes étrend, vegetáriánus étrend, vegán étrend, környezettudatos étrend, ökológiai lábnyom
    Sokat számít az is, hogy honnan származik az élelmiszer. Fotó: iStock

    A szakemberek kilenc növényi alapú - többek között a vöröshús-mentes, a latko-ovo vegetáriánus és a vegán - étrend hatásait nézték meg. Azt látták, hogy a tápláléklánc alsó részén elhelyezkedő állatokat - például kis halakat és puhatestűeket - tartalmazó étrendek majdnem olyan környezetbarátok, mint a kizárólag növényi étrend .

    Az is kiderült a modellekből, hogy az állati termékeket kétharmadával csökkentő, úgynevezett "kétharmadvegán" étrendet követőknek kisebb az éghajlati és vízfogyasztási hatása, mint a hagyományosabb lakto-ovo vegetáriánusoknak. A kutatók azonban elismerték, hogy ez nagyban függ az adott országok körülményeitől is.

    Mit tehetünk?

    A szakemberek ezért a magas jövedelmű országoknak azt ajánlják, hogy a klíma védelme, valamint a táplálkozással összefüggő betegségek és halálozások megelőzése érdekében támogassák a növényi alapú étrendeket , ugyanakkor vegyék a kulturális preferenciákat. "A karbonlábnyom különbségeit nagyrészt a tejtermékek fogyasztásának eltérései magyarázzák. Ugyanakkor ezek a termékek fontos szerepet játszanak a gyerekek alultápláltságának és növekedési elmaradásának megelőzésében" - mondta Martin Bloem, a Johns Hopkins élhető jövőt kutató központjának igazgatója.

    Kiemelték továbbá, hogy az élelem származási helye is erősen befolyásolja a klímát. Egységnyi marhahús előállítása például Paraguayban majdnem 17-szer több üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint Dániában. A különbség legtöbbször a legelők kialakítása miatti erdőirtással magyarázható. Fontos tehát, hogy honnan származik az étel, a kereskedelemnek ugyanis nagy hatása van az egyes országok élelmezéssel kapcsolatos karbonlábnyomára és ivóvíz-felhasználására - figyelmeztetnek a kutatók.

    ITT MEGOSZTHATOD:

    Heti top cikkek

    Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
    D-vitamin
    Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
    hőségriasztás
    Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
    pajzsmirigy-alulműködés
    Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
    magnézium szedése
    Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
    Orvosmeteorológia
    Fronthatás: Hidegfront
    Maximum: +35 °C
    Minimum: +18 °C

    A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

    Partnerünk a

    Töltsd ki kvízünket!

    kvíz
    A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
    kvíz
    „Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.