Meglepő, mit fedeztek fel a presszókávéról

A rendszeres presszókávé-fogyasztás kapcsolatba hozható az emelkedett koleszterinszinttel - derült ki egy norvég kutatásból. A tanulmány szerint ugyanakkor csupán az egyik nem esetében figyelhető meg számottevő összefüggés e téren.

"Az orvosoknak hasznos lehet a kávéfogyasztási szokásokra is rákérdezniük, amikor a magas koleszterinszinttel érkező betegek anamnézisét felveszik. Emellett a páciensek számára érdemes lehet azt tanácsolniuk, hogy a dugattyús kávéfőzővel készült vagy más szűretlen kávékról váltsanak inkább szűrt vagy instant kávéra, mivel ez a koleszterinszint csökkentésére irányuló életmódbeli változtatások egyik fontos eleme lehet" - idézi a Medscape Asne Lirhus Svatunt, a tromsői Norvég Sarkvidéki Egyetem kutatóját. Svatun és munkatársai több mint 21 ezer felnőtt bevonásával végeztek el egy felmérést, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy a kávéfogyasztás összefüggésbe hozható-e bármilyen módon az emelkedett koleszterinszinttel .

Férfiaknál a presszókávé jelentősen hozzájárulhat a koleszterinszint emelkedéséhez. Fotó: Getty Images

Az így kapott eredmények szerint napi három-öt csésze presszókávé elfogyasztása esetén átlagosan 0,16 mmol/literrel bizonyult magasabbnak a férfiak összkoleszterinje azokéhoz képest, akik egyáltalán nem ittak eszpresszót. Nők esetében valamelyest alacsonyabb, 0,09 mmol/literes eltérést figyeltek meg a kutatók.

Érdekesség, hogy a nemek tekintetében éppen ellenkező tendenciát mutatott a dugattús kávéfőzővel készült kávék fogyasztása nyomán kialakult koleszterinszint-emelkedés. Azoknál a nőknél, akik naponta hat vagy több csésze ilyen típusú kávéval élénkítették magukat, átlagosan 0,3 mmol/literrel magasabb koleszterinszintet mértek, míg az érintett férfiaknál valamelyest kisebb, 0,23-es értékű növekedést lehetett tapasztalni. A filteres, avagy szűrt kávék esetében napi hat vagy több csésze bevitele 0,11 mmol/liter koleszterinszint-emelkedéssel mutatott kapcsolatot, de csak a nők esetében.

A koleszterinszint-növelő hatásért a kávé diterpénjei tehetők felelőssé, így a kafesztol és a kaveol. Mint azt korábban megírtuk , e vegyületek koncentrációja alacsonyabb a szűrt kávékban.

Tekintve, hogy a kávéfogyasztás világszerte nagy népszerűségnek örvend, így még egészen apró egészségügyi hatásainak is komoly következményei lehetnek globálisan - jegyezték meg az Open Heart című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői. "A kávé 2021-ben első alkalommal került be az Európai Kardiológiai Társaság szív-érrendszeri betegségek megelőzését célzó klinikai ajánlásba. Minél több tudást gyűjtünk a presszókávé koleszterinszinttel való kapcsolatáról, annál pontosabbá tehetjük a kávéfogyasztásra vonatkozó ajánlásokat" - tették hozzá. A mostani eredmények arra utalnak, hogy amennyiben a kávéfogyasztás kedvezőtlen egészségügyi hatásairól esik szó, fontos figyelembe venni a nemek közötti különbségeket is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Alapvetően derült időre számíthatunk, de főleg a nyugati és az északkeleti tájakon időnként fátyol-, helyenként gomolyfelhők is lehetnek az égen. Csapadék nem valószínű. Döntően gyenge vagy mérsékelt lesz a déli, délnyugati szél, amely hajnalban az Észak-Dunántúlon északnyugatira fordul, és elkezd megélénkülni.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 16 és 22 fok között alakul, de a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken akár több fokkal alacsonyabb, míg a vízpartokon, magasabban fekvő helyeken, belvárosokban és a szelesebb északnyugati tájakon ennél magasabb értéket is mérhetünk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.