Kávé vagy tea? Kiderült, melyik jobb a csontjainknak

A kor előrehaladtával a csontritkulás jelentős egészségügyi kockázatot jelent. Egy új kutatás szerint azonban a veszély mérsékelhető egy egyszerű hétköznapi szokással is.

A csontritkulás vagy oszteoporózis rendkívül elterjedt probléma az 50 év feletti nők körében: egyes becslések szerint harmaduk is érintett lehet. A betegség lényege, hogy a csontok lebontó folyamatai fölénybe kerülnek az építő folyamatokkal szemben, ezáltal gyengébbé, törékenyebbé válnak. Mindez fokozza a törések kockázatát, egyben a gyógyulást is lassítja azokból – írja a ScienceAlert. A nők azért különösen veszélyeztetettek ebből a szempontból, mert ahogy elérik a változókort, természetes módon csökkenni kezd szervezetük ösztrogéntermelése. E hormon pedig kulcsszerepet játszik a megfelelő csontanyagcsere támogatásában.

Segíthet megelőzni a csontritkulást a kávé vagy a tea?

Az ausztrál Flinders Egyetem kutatói egy, a Nutrients című folyóiratban közzétett tanulmányukban arra hívják fel a figyelmet: jelentős szerepe lehet a csontritkulás megelőzésében, hogy mivel élénkítjük magunkat nap mint nap. Egészen pontosan a kávé- és teafogyasztási szokásokat hasonlították össze a csípő- és combcsontban mért csontsűrűségi adatokkal közel tízezer idős amerikai nő körében. Az elemzésből kirajzolódott, hogy azoknál a nőknél, akik rendszeresen teáztak, számottevően magasabb volt a csípőcsont csontsűrűsége, mint azoknál, akik nem szoktak teát fogyasztani. A kutatók szerint az előnyös hatás a tea katekin vegyületeinek köszönhető, amelyek serkentik a csontépítésben közreműködő sejteket.

két gőzölgő csésze kávé vagy tea
A csontok számára a teázás előnyösebb, mint a kávézás. Fotó: Getty Images

Ami a kávét illeti, ott már vegyesebb a kép. Azon nőknél, akik naponta több mint öt csésze kávét ittak, alacsonyabb átlagos csontsűrűséget mértek. Ez a megfigyelés alátámasztja azt a korábbi tézist, mely szerint a koffein negatív hatással lehet a kalciumfelszívódásra, így összességben hátráltathatja a csontépítő folyamatokat. Ezenkívül arra is fény derült, hogy a kávéfogyasztás még alacsony dózisban is káros a csontozatra nézve, ha gyakori alkoholfogyasztással társul. A tanulmány szerzői úgy vélik, a koffein és az alkohol kombináltan még nagyobb terhet róhat a csontanyagcserére, mint önmagukban.

„Az eredményeink nem jelentik, hogy teljesen el kellene hagyni a kávézást, vagy hogy hirtelen literszámra kellene teát inni. Ugyanakkor arra utalnak, hogy a mértékletes teafogyasztás egyszerű módot kínálhat a csontok egészsége támogatásához, míg a nagy mennyiségű kávézás közel sem ideális, főként azon nők számára, akik alkoholt is isznak” – magyarázza Enwu Liu, a tanulmány társszerzője, a Flinders Egyetem epidemiológus kutatója. Összességében minden idős nőnek azt tanácsolja, hogy napi egy csésze tea egyszerre lehet kellemes rutin, valamint apró lépés az erősebb csontok felé.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél főként az Észak-Dunántúlon megélénkülhet.A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 32 és 37 fok között alakul.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.