A diétás üdítőktől hasra hízunk!

A diétás üdítők rendszeres fogyasztása közvetlen összefüggésben van az idősebb, 65 éven felüli korosztály hasi típusú elhízásával - derítette ki egy új kutatás.

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a diétás üdítők fogyasztásának növekedésével nőtt a hasi típusú elhízás mértéke is az idősebb, 65 év feletti korosztályban, ez pedig a metabolikus szindróma, a vele összefüggő krónikus betegségek és a szív- és érrendszeri problémák rizikójának növekedésével jár együtt.

A metabolikus szindróma , vagyis a magas vérnyomás, a magas vércukorszint (illetve a cukorbetegség), a szívbetegségek, a stroke, és egyéb problémák szoros kapcsolatban vannak az elhízás járványszerű terjedésével. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (World Health Organization – WHO) becslése szerint a világon közel 1,9 milliárd ember túlsúlyos, közülük 600 millió súlyosan elhízott – ez a szám 35 év alatt megduplázódott.

Úgy tűnik, szinte mindegy melyiket válasszuk. A gyümölcslevek legalább annyi cukrot tartalmaznak. Mégis mennyit? Itt megtudhatja!

Azért, hogy a testsúlyukat megőrizzék, vagy fogyjanak anélkül, hogy a kedvelt ételekről és italokról le kellene mondaniuk, sokan választanak alacsony cukor- és kalóriatartalmú élelmiszereket , melyekben a cukrot mesterséges édesítőszerekkel (például aszpartámmal, szacharinnal) helyettesítik. Az elmúlt harminc évben a mesterséges édesítőszerek, illetve az ezzel készült élelmiszerek fogyasztása is növekedett.

„Kutatásunkban szerettük volna felderíteni azokat a káros hatásokat, amelyek az üdítőfogyasztás miatt alakulnak ki az idősebb korosztályban, velük ugyanis kevésbé foglalkoznak a tanulmányok” – mondta Sharon Fowler, a tanulmány vezető szerzője, a University of Texas Health Science Center kutatója. „A metabolikus szindróma, a kardiovaszkuláris problémák és az ezekkel összefüggő egészségügyi költségek az idősebb korosztályt érintik a legjobban.”

A diétás üdítők a hasi hízás előidézői

A nagyszabású kutatásban, mely 1992-ben kezdődött, 749 amerikai vett részt, akik legalább 65 évesek voltak. Rögzítették a résztvevők üdítőfogyasztását, a derékbőségüket, a magasságukat és a testsúlyukat is. Összesen 9 évig követték őket, és ez idő alatt még három mérést végeztek. A kutatás végére 375 résztvevő maradt életben.

Az eredményekből kiderült, hogy azok derékbősége, akik több diétás üdítőt fogyasztottak, majdnem háromszorosával nőtt azokéhoz képest, akik nem ittak gyakran ilyen italokat. Azok körében, akik naponta ittak diétás szénsavas üdítőket, a kilenc év alatt átlagosan 3 centivel nőtt a derékbőség , míg azoknál, akik nem ittak ilyesmit, ez 0,77 cm volt.

„A cukormentes szénsavas üdítők fogyasztása növeli a derékbőséget és a hasi elhízást, és ezzel a metabolikus szindróma és a kardiovaszkuláris betegségek rizikóját. Érdemes tehát minél kevesebbet inni ezekből” – foglalta össze Fowler.

A kutatás eredményeiről a Journal of the American Geriatrics Society című szaklapban számoltak be.

Forrás: onlinelibrary.wiley.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.