Az életedet is meghosszabbítják ezek az ételek - újabb érv az étcsoki mellett

Az étcsokoládéban, bogyós gyümölcsökben és teákban lévő flavonoidok fogyasztása védhet bizonyos krónikus betegségektől - állítja egy frissen publikált kutatás.

A flavonoidok jótékony hatásairól számos tanulmány készült már. Ez a növényvilágban igencsak elterjedt vegyületcsoport számos előnyös tulajdonsággal bír, egy frissen publikált kutatás szerint a rendszeres fogyasztása védheti bizonyos krónikus betegségektő, és hozzásegíthet minket a hosszabb, egészségesebb élethez - írja a Science Alert.

Így hat ránk a flavonoidokban gazdag étrend

Ezek a természetes növényi vegyületek megtalálhatók többek között teákban, bogyós gyümölcsökben, de nagy arányban tartalmazza például az étcsokoládé is. Korábbi kutatásokban már kimutattak összefüggéseket a flavonoidokban gazdag ételek és a kardiovaszkuláris (szív-érrendszeri) rizikótényezők - például a magas vérnyomás - között. Ezek az antioxidáns hatású flavonoidok lassítják, vagy megelőzik az oxidatív folyamatokat, melyeket a szabadgyökök indítanak el, és sejtkárosodáshoz, szívbetegség és más egészségügyi problémák kialakulásához vezetnek.

étcsokoládé, kanál
Az étcsokoládéban lévő flavonoidok is védik az egészségünket. Fotó: Getty Images

Egy nemzetközi kutatócsoport most csaknem 125 ezer, 40 éves vagy annál idősebb felnőtt adatait elemezte az Egyesült Királyságban. Összevetették a tanulmányban résztvevők étrendjét az egészségi állapotukkal, több évig megfigyelték, hogy mit ettek és milyen betegségek alakultak ki náluk. „Azt már jó ideje tudjuk, hogy az étrendi flavonoidok - ezek a számos ételben és italban természetesen jelen lévő erős bioaktív anyagok - fokozott bevitele csökkentheti a szívbetegségek, a 2-es típusú cukorbetegség és a Parkinson-kórhoz hasonló neurológiai állapotok kialakulásának kockázatát – mondja Aedín Cassidy táplálkozáskutató, a belfasti Queen's University munkatársa.

A tanulmányban résztvevők legfontosabb flavonoid-forrása a fekete és zöld tea volt, kétharmaduk rendszeresen fogyasztott ilyen italokat. Szintén népszerű, gyakran asztalra kerülő forrás volt az alma, a vörösbor, a szőlő, a bogyós gyümölcsök, az étcsokoládé, a narancs, a japán mandarin és a narancslé.

A statisztikák szerint alacsonyabb volt a korai halálozás, illetve bizonyos krónikus betegségek kialakulásának a veszélye azoknál, akiknek az étrendje a legváltozatosabb flavonoid tartalmú élelmiszereket tartalmazta. Bár az adatok nem bizonyítanak közvetlen ok-okozati összefüggést, valószínűnek tűnik, ha változatos étrenddel juttatjuk be ezeket a vegyületeket a szervezetünkbe, az felerősíti az egészségre gyakorolt pozitív hatásukat.

A napi körülbelül 500 milligramm flavonoidbevitel (ami két csésze tea elfogyasztása már biztosít) 16 százalékkal csökkenti az idő előtti, betegség miatt bekövetkező halálozás kockázatát. Emellett körülbelül 10 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség és a légzőszervi betegségek kockázatát is ez a dózis. A legváltozatosabb módon, legtöbb flavonoidot fogyasztóknál körülbelül 6-20 százalékkal alacsonyabb volt a 2-es típusú cukorbetegség, bizonyos daganatok és neurodegeneratív betegségek kialakulásának kockázata is azokhoz képest, akik kevés ilyen élelmiszert juttattak be a szervezetükbe.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.