Hatással van-e a C-vitamin a vérnyomásra?

A kutatások szerint napi 500 mg C-vitamin bevitele enyhe vérnyomáscsökkentő hatással bírhat, ám nem helyettesíti az ismert, életmódbeli változtatásokat.

A már kialakult magas vérnyomást gyógyszeresen kezelik, de a betegség megelőzésében és karbantartásában kulcsszerepe van a megfelelő életvitelnek: egészséges étrenddel, rendszeres testmozgással és stressz-csillapítással az állapot számottevően befolyásolható. A kutatók pedig folyamatosan vizsgálják, hogy az egyes életmódbeli tényezők elemei pontosan milyen szerepet játszanak a vérnyomás kóros emelkedésében és kordában tartásában.

Az egyik ilyen téma a C-vitamin és a vérnyomás összefüggéseit érinti. A kaliforniai Berkley Egyetem kutatói 2008-ig tíz éven át követték 242 lány egészségi állapotát. A vizsgálat utolsó évében - amikor a résztvevők 18-21 évesek voltak – a vér a laborleleteikből kimutatható C-vitamin tartalmát összevetettek a vérnyomásról nyert adatokkal.

Megállapították, hogy a vérben deciliterenként 1 mg-mal több C-vitamin 4,1 Hgmm-rel csökkenti a szisztolés és 4 Hgmm-rel a diasztolés a vérnyomás értéket, és az évről évre nyert mutatók összehasonlításával kimutatták azt is, hogy a C-vitamin szint növekedésével csökkent a vérnyomás. Bár az összefüggés egyértelműnek tűnik, a Nutrition Journal című folyóiratban megjelent tanulmány értékelésekor azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy valószínűleg életviteli kérdések húzódnak a háttérben: akik egészségesen táplálkozik, annak több C-vitamin jut a szervezetébe és alacsonyabb a vérnyomása - az távolról sem bizonyított, hogy önmagában a nagy dózisú C-vitamin fogyasztás hasonló következményekkel járna.

Legjobb C-vitamin forrásaink a zöldpaprika, a citrusfélék és a friss zöldségek

Átfogóbb eredménnyel szolgáltak 2012-ben a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem orvos kutatói, akik utólagos elemzésnek vetették alá 29, korábban megjelent klinikai tanulmány eredményeit. Az American Journal of Clinical Nutrition című lapban közölt elemzésük szerint a nagy dózisú C-vitamin bevitel enyhe vérnyomáscsökkenéshez vezethet: az áttekintés kimutatta, hogy 500 mg C-vitamin (ami az ajánlott mennyiség körülbelül ötszöröse) fogyasztása 3,84 Hgmm-rel csökkenti rövid távon a vérnyomást. A magas vérnyomással diagnosztizált alanyokban a csökkenés közel 5 Hgmm volt. Bár ez viszonylag enyhe csökkenést jelent, Edgar R. Miller, vezető szerző szerint, ha minden amerikai csupán 3 Hgmm-rel csökkentené a vérnyomását, komolyan megcsappanna az agyérgörcs kockázata is. Mindazonáltal továbbra is bizonyításra vár, hogy önmagában a C-vitaminnak tulajdonítható-e a kedvező hatás, így Miller és kollégái arra intenek, hogy érdemes óvatosan kezelni a vitaminokat és egyéb anyagokat tartalmazó táplálékkiegészítőket.

Szintén a C-vitamin a vérnyomásra gyakorolt hatásainak kérdését érinti egy friss kutatás, amelyet a Colorado Egyetemen folytattak 35 túlsúlyos beteggel. Közülük 15 számára szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata is enyhíthető. Ugyanakkor tekintettel a minta méretére és speciális jellegére, valamint arra, hogy e feltételezett összefüggés egyelőre nem nyert közvetlen bizonyítást, elsősorban továbbra is az egészséges életmód ismert lépéseire érdemes koncentrálni - értékelik az eredményt a szakemberek.

Olvassa el sorozatunk további cikkeit is!

  • Mennyi vitamint szedjünk?
  • Őszi immunerősítés: kezdjünk el készülni a télre!
  • Árulkodó jelek: vírusos vagy bakteriális a fertőzés?
  • A tél vitaminja: minden, amit tudni kell a C-vitaminról
  • Miért olyan fontos szervezetünknek a C-vitamin?
  • Ne "tömjük" magunkat C-vitaminnal! A minőség fontosabb! (x)
  • ITT MEGOSZTHATOD:

    Heti top cikkek

    Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
    Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
    citromos víz
    Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
    D-vitamin
    Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
    Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
    Orvosmeteorológia
    Fronthatás: Hidegfront
    Maximum: +29 °C
    Minimum: +17 °C

    Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

    Partnerünk a

    Töltsd ki kvízünket!

    kvíz
    A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
    kvíz
    „Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.