Nyári hűsítő italok: nem a víz a legjobb? – A tudomány szerint így hidratálhatsz hatékonyan

A forró nyári napokon kiemelten fontos a bőséges folyadékpótlás és szervezetünk hidratálása. De vajon létezik-e erre jobb eszköz a tiszta víznél?

Mely ital a legelőnyösebb a szervezet hidratálása szempontjából? Az általános szemlélet szerint a víznél aligha találunk potensebb jelöltet erre a szerepre, legyen szó akár egyszerű csapvízről, akár palackozott ásványvízről. Mindazonáltal egy brit kísérlet 2016-ban publikált eredményei alapján közel sem ennyire egyszerű a válasz a kérdésre. Mint az a CNN írja korábbi cikkében, a kutatási adatokból kirajzolódik, hogy bizony léteznek olyan italok, amelyek tartósabban képesek kielégíteni testünk folyadékigényét, mint a víz.

egy nő limonádét tölt át egy kancsóból egy üvegbe
Szakértők szerint hosszú távon a víz a legjobb szomjoltó. Fotó: Getty Images

A legjobb italok folyadékpótlásra

A Ronald Maughan, a skóciai Szent András Egyetem professzora által vezetett vizsgálat célja az volt, hogy megtalálják azt az italféleséget, amely a lehető legtovább segíti a szervezet folyadék-visszatartását és a folyadékegyensúly fenntartását. Ebben nemcsak az elfogyasztott ital mennyisége meghatározó, de az energia- és elektrolittartalma is, továbbá a vízhajtó hatású összetevők esetleges jelenléte. Maughanék eredményei szerint azok az innivalók, amelyek kis mennyiségű cukrot, zsírt vagy fehérjét is tartalmaznak, általában véve jobban teljesítenek e téren, mint a víz.

A kutatócsoport összesen 13 italféleség hatásait elemezte, és mind közül a sovány tej jött ki győztesen az összehasonlításból. Bár ennek zsírtartalma meglehetősen alacsony, csupán 0,1 százalék, tejcukor-, avagy laktóz- és fehérjetartalma viszont számottevő. E tápanyagok lassítják a gyomorürülést, így időben jobban elnyújtva szívódik fel a folyadéktartalom a véráramba, mint a tiszta víz esetében. Magyarán azonos mennyiség mellett a tej tartósabb hidratálást tesz lehetővé. Annál is inkább, mert a sovány tejben némi nátrium is található, amely egyfajta "szivacsként" funkcionál, ha vízvisszatartásról és a vizeletkiválasztás lassításáról van szó.

A rangsor második helyére – megelőzve a zsíros, 3,6 százalékos tejet – a hasmenés és hányás kezelésére alkalmazott, patikában kapható orális rehidratáló folyadék fért oda a kutatásban. Ez esetben is szintén a mérsékelt cukor-, nátrium- és káliumtartalom a meghatározó, amely folyadék-visszatartásra ösztönzi a szervezetet. Melissa Majumdar, a CNN által megkérdezett dietetikus úgy foglalta össze a tanulmány eredményeit, hogy azok megerősítik, amit már korábban is tudni lehetett:

  • az elektrolitok – mint a nátrium és a kálium – segítik a hidratálást;
  • az energiát biztosító tápanyagok (szénhidrátok, fehérjék, zsírok) pedig lassítják a gyomorürülést, ezáltal a vizeletkiválasztást is.

Cukorból is megárt a sok

Tekintve, hogy a sovány tej esetében éppen annak laktóztartalma az egyik legnagyobb előnye, joggal merülhet fel a kérdés, hogy vajon tényleg óvakodni kell-e a cukros üdítőitaloktól. Elképzelhető, hogy azok magas szénhidráttartalmuk révén még hatékonyabban szolgálhatják testünk hidratálását? Nos, mint arra Majumdar rámutatott, közel sem ennyire egyszerű a helyzet. Hiába nagyon magas a bolti üdítőkben a cukorkoncentráció, ezek sem töltenek sokkal több időt a gyomorban, mint a tej. A vékonybélbe kerülve pedig a robusztus cukortartalom ozmotikus hatást fejt ki: úgymond magába szívja a vizet, elvonva azt a test más részeiből. Végeredményben tehát a gyümölcslevek és szénsavas üdítők nemhogy kevésbé hidratálóak, de még jelentős kalóriabevitelt is jelentenek, ráadásul a szilárd ételekkel ellentétben alig-alig csökkentik az éhséget.

Maughan és csapata kiemelten vizsgálta a diuretikumok, azaz a vízhajtó hatású vegyületek befolyását is az egyes italtípusok hidratáló képességére. Praktikusan az alkohol és a koffein az a két vegyület, amelyről e tekintetben beszélni kell. Mindkettő kapcsán fontos tényező az adott folyadékban mért koncentráció. A magas alkoholtartalmú italok például, mint a pálinka, dehidratáló hatásúak, míg a sörrel több folyadékot viszünk be, mint amennyit elveszítünk az alkoholtartalma következtében. Ami a koffeint illeti, egyetlen csésze közepes erősségű kávé (nagyjából 80 milligramm koffeinnel) még nem terheli meg a szervezet folyadékháztartását, sőt, közel annyira hidratáló hatású, mint a víz. Ha viszont rövid idő alatt több csészével is megiszunk, az már könnyen folyadékdeficithez vezethet.

Akkor mindennap tejet kellene innunk víz helyett?

Fontos hangsúlyozni, hogy a brit kutatás célja az volt, hogy megtalálják, mely italok támogatják rövid távon leginkább a folyadékháztartás egyensúlyának megőrzését. E tudás ugyanis a való életben is hasznosítható olyan klinikai és egyéb helyzetekben, amikor korlátozott a folyadék-hozzáférés, vagy ha a gyakori vizeletürítés nemkívánatos. Ilyen esetekben a tej (feltéve persze, hogy nem áll fenn laktózérzékenység), egyes üdítők és teák, valamint a sportitalok felülmúlhatják a tiszta ivóvizet. A hétköznapokban viszont maradhatunk a jól bevált megoldásnál, azaz a víznél. „Bár hidratáltságunk megőrzése fontos, a legtöbb esetben nem kell túl sokat aggódnunk amiatt, hogy az egyes italféleségek mennyire hidratálóak” – húzta alá Majumdar.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által összeállított Okostányér is azt az álláspontot fogalmazza meg, hogy szomjoltásra az ivóvíz a legalkalmasabb. „Fogyassz naponta 8 pohár folyadékot! Ebből legalább 5 pohár ivóvíz legyen” – olvasható a hivatalos hazai táplálkozási ajánlásban. Egyszersmind azt javasolják a szakértők, hogy gyümölcs- és zöldségleveket, cukros teákat, üdítőitalokat, turmixokat, tejes italokat csak a folyadékbevitel színesítésére, alkalomszerűen és kis mennyiségben igyunk.


ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.