Napi egy csésze fekete tea ezért egészséges

Csupán naponta egy csésze fekete tea elfogyasztása is javítja a szervezet vércukorszint-szabályozását, csökkentve a 2-es típusú diabétesz kialakulásának és súlyosbodásának kockázatát – állítják ausztrál és kínai kutatók.

Összehasonlítva a nem teázókkal, azok körében, akik naponta fogyasztanak hagyományos kínai fekete teát, 53 százalékkal kisebb a prediabétesz és 47 százalékkal a 2-es típusú cukorbetegség kockázata – olvasható az EurekAlert oldalán megjelent közleményben. Az Adelaide-i Egyetem és a kínai Délkeleti Egyetem kutatói minderről az Európai Diabétesz Társaság (EASD) éves konferenciáján számoltak be részletesen október elején Hamburgban. „Felfedezésünk arra utal, hogy a rendszeres teafogyasztás vércukorszabályozásra kifejtett védelmező hatása egyrészt a vizeleten keresztüli fokozott cukorkiválasztáson, másrészt az inzulinérzékenység erősítésén alapul” – árulta el Tongzhi Wu, az Adelaide-i Egyetem adjunktusa. Hozzátette, a különböző teafajták közül a fekete tea fogyasztása kapcsán figyelték meg a legpozitívabb hatást.

fekete tea
A fekete tea rendszeres fogyasztása jótékony hatással lehet a cukorháztartásra. Fotó: Getty Images

A kutatócsoport összesen 1923 felnőtt adatait vette fel és elemezte nyolc kínai tartományból. Köztük 436-an diagnosztizált cukorbetegséggel éltek, 352 főnél pedig kimutatható volt a cukorbetegség előállapota, a prediabétesz. A résztvevőket részletesen kikérdezték teafogyasztási szokásaikról, így arról, hogy milyen gyakran isznak teát, valamint mely teafajtákat részesítik legszívesebben előnyben. Vér- és vizeletvizsgálat alapján megmérték azt is, hogy mennyi cukor távozik a vizeletükkel, milyen mértékű az inzulinrezisztencia a szervezetükben, illetve általában véve hogyan alakul a cukorháztartásuk. Érdemes megemlíteni, hogy a cukorbetegek veséi gyakran több cukrot tartanak vissza attól, hogy kiválasztódjon a vizelettel, ami hozzájárul a vércukorszint emelkedéséhez.

Egyéb releváns demográfiai, klinikai és életmódbeli tényezőket is számításba véve a kutatók elemzésükben kimutatták, hogy azoknál, akik mindennap isznak teát, jelentősebb a vizelettel távozó cukor mennyisége és alacsonyabb az inzulinrezisztencia mértéke. Emellett ebben a csoportban 15 százalékkal kisebb arányban jelentkezett prediabétesz és 28 százalékkal 2-es típusú diabétesz, mint azok körében, akik sosem teáznak. Különösen a fekete tea kapcsán lehetett jelentős különbségeket kimutatni. „Ha megnézzük a különböző biomarkereket, amelyek a napi rendszerességű feketetea-fogyasztással állnak összefüggésben, azt láthatjuk, hogy ez egy könnyű módszer lehet arra, hogy az emberek javítsanak a táplálkozásukon, támogatva egészségüket” – húzta alá Zilin Sun, a Délkeleti Egyetem professzora.

A kutatók szerint a kínai fekete tea jótékony hatásai valószínűleg az egyedi előállítási módszeréből erednek. Ennek része ugyanis a mikrobiális erjesztés, avagy fermentálás, amely során különböző bioaktív vegyületek (alkaloidok, szabad aminosavak, polifenolok, poliszacharidok) is keletkeznek. Ezeket antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással hozzák kapcsolatba, illetve javíthatják az inzulinérzékenységet és az inzulint termelő béta-sejtek működését a hasnyálmirigyben, továbbá kihatással lehetnek a bélflóra összetételére is. Mindazonáltal a kutatócsoport hangsúlyozza, hogy tanulmányuk csupán megfigyeléseken alapul. Ahhoz, hogy ténylegesen feltárják a fekete teában rejlő esetleges prevenciós és terápiás lehetőségeket, további beható vizsgálatokra lesz szükség.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.