Így késleltethető a 2-es típusú diabétesz kialakulása

A gyümölcsöket is gazdagon tartalmazó egészséges étrend szerepet játszhat a kettes típusú diabétesz kockázatának mérséklésében - derült ki egy új tanulmányból.

Azoknál, akik naponta két adag gyümölcsöt fogyasztanak, 36 százalékkal kisebb eséllyel alakul ki 2-es típusú cukorbetegség öt éven belül, mint azoknál, akik fél adagnál kevesebbet esznek - állítják egy friss ausztrál tanulmány szerzői.

diabétesz gyümölcsök
A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend cukorbetegség esetén is ajánlott. Fotó: Getty Images

Az Edith Cowan Egyetem kutatásában - amely a Journal of Clinical Endocrinology&Metabolism című folyóiratában jelent meg - összesen 7675 ember vett részt, átlagéletkoruk a vizsgálat kezdetekor 54 év körül alakult. A vizsgálat célja az volt, hogy a kutatók megállapítsák, hogyan befolyásolja a gyümölcs- és gyümölcsléfogyasztás az éhgyomri vércukorszint, a glükóztolerancia, az inzulinérzékenység , illetve a már meglévő cukorbetegség közötti összefüggéseket 5 és 12 éves utánkövetés során.

A gyümölcsök jótékony hatása

Az eredmények arra utalnak, hogy a teljes értékű gyümölcsöket - de nem gyümölcslevet - tartalmazó egészséges étrend csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatók ugyanis összefüggést találtak a gyümölcsfogyasztás és az inzulinérzékenység markerei között. Eszerint azoknál, akik több gyümölcsöt ettek naponta, magasabb volt az inzulinérzékenység, vagyis kevesebb inzulint kellett termelnie a hasnyálmirigyüknek ahhoz, hogy csökkenjen a vércukorszintjük, mint azoknál, akik csak napi fél adag gyümölcsöt vettek magukhoz. Arra nem tértek ki a kutatók, hogy pontosan milyen gyümölcsök fogyasztásával sikerült elérni ezt az eredményt.

A gyümölcsöket diabétesz esetén nem kell tiltólistára tenni, mindössze néhány szabályt kell betartani. A bogyós gyümölcsöket például - alacsony glikémiás indexük miatt - nyugodtan ehetik a cukorbetegek is, ahogy a körtéről és a friss csonthéjasokról, például a nektarinról, a szilváról vagy barackról sem kell lemondaniuk. Részletek!

"Amellett, hogy a gyümölcsök magas vitamin- és ásványianyag-tartalmuk miatt egészségesek, gazdag fitokemikáliaforrások (a növényekben található bioaktív vegyületek) , így növelhetik az inzulinérzékenységet. A rostok pedig segítik a cukor vérbe jutásának szabályozását. Ráadásul a legtöbb gyümölcsnek alacsony a glikémiás indexe , ami azt jelenti, hogy a gyümölcscukor lassabban emésztődik meg és szívódik fel a szervezetben" - részletezte Nicola Bondonno, a tanulmány vezető szerzője.

Ahogy arról a News Medical beszámol, 2019-ben világszerte mintegy 463 millió felnőtt küzdött cukorbetegséggel, számuk pedig 2045-re 700 millióra emelkedhet. Becslések szerint több mint 370 millió embernél fokozottan fennáll a 2-es típusú cukorbetegség - a diabétesz leggyakoribb formája - kialakulásának kockázata. Az anyagcsere-betegség több mint 2 millió ember haláláért felelős évente.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

A szinte zavartalanul napos időt követően a késő délelőtti, déli óráktól délután főként az északnyugati, északi tájakon már egyre jobban szűrheti a napsütést az északnyugat felől felvonuló magasszintű felhőzet. Az Észak-Dunántúl fölé emellett gomolyfelhők is sodródhatnak, de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. Napközben az északnyugati vidékeken időnként megélénkülhet a délies irányú szél, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás.Délután általában 32 és 37, késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.