Napi legalább egy kávét ezért (is) igyunk

Napi egy vagy több csésze kávé fogyasztásával csökkenthető a szívelégtelenség kockázata - derült ki egy friss kutatásból. Igaz, ez a jótékony hatás csak a koffeines változatról mondható el.

Bár a koffeinfogyasztás egészségünkre gyakorolt hatásai évek óta megosztják a szakértőket, egy új amerikai kutatás ismét afelé billenti a mérleg nyelvét, hogy a koffeinben gazdag kávé jót tesz a szívünknek. A Coloradói Egyetem Gyógyszertudományi Tanszékének kutatói több mint 21 ezer amerikai felnőtt adatainak elemzésével jutottak arra a felismerésre, hogy napi egy vagy több csésze kávé elfogyasztása hosszú távon csökkenti a szívelégtelenség kockázatát. Ahogy arról a MedicineNet is beszámolt, a résztvevők egészségének alakulását tíz éven át követték nyomon három nagy tanulmány keretében. A tőlük származó adatokat elemezte ki dr. David Kao orvosigazgató és csapata, akik tudományos eredményeiket a Circulation: Heart Failure című folyóiratban is közzétették.

kávé szív szívelégtelenség koffein
A kávéban található koffein segít elkerülni a szívelégtelenséget. Fotó: Getty Images

A koffein a titok

Nincs felső határa a testmozgásnak, ha a szív- és érrendszeri egészség javításáról van szó.
Kattintson a részletekért!

A kávé szívvédő hatásai egyértelműen igazolódtak: a naponta legalább egy kávét fogyasztó alanyoknál 5-12 százalékkal alacsonyabb volt a szívelégtelenség kockázata, míg napi két csésze kávé esetén már 30 százalékkal alacsonyabb rizikót állapítottak meg a szakemberek. Az is kiderült, hogy az egészségvédő hatás bizonyítottan a kávéban található koffeinnek köszönhető, lévén a koffeinmentes kávét fogyasztóknál nem volt kimutatható a szívelégtelenségek alacsonyabb kockázata. A kávézást nem kifejezetten kedvelők számára így jó hír, hogy nemcsak a fekete ital tesz jót a szívnek, hanem bármilyen, természetes koffeinben gazdag szomjoltó (például a fekete vagy zöld tea) is hozzájárul a szívelégtelenség elkerüléséhez. "Ez az összefüggés azért is bír nagy jelentőséggel, mert a kávézást és a koffeint az emberek gyakran károsnak tartják a szív szempontjából, és a magas vérnyomással, illetve a heves szívdobogással hozzák összefüggésbe. A mi megfigyeléseink azonban éppen ennek az ellenkezőjét bizonyítják" - nyilatkozta dr. Kao, hozzátéve, hogy természetesen a kávézás önmagában nem helyettesítheti az egészséges életmódot, és egyelőre arra sincsen bizonyíték, hogy a napi kávéadag növelése hasonló mértékben óvja a szívet, mint a dohányzásról való leszokás, a rendszeres testmozgás vagy az egészséges testsúly megtartása.

Nem mindegy, hogyan isszuk

Penny Kris-Etherton, az Amerikai Szívszövetség Életmód- és Kardiometabolikus Egészségügyi Tanácsának korábbi vezetője a tanulmány kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az egészségügyi hatások szempontjából nem mindegy, hogyan ízesítjük a kávénkat. "A kávé csak akkor tekinthető egészségesnek, ha hozzáadott cukor és magas zsírtartalmú tejtermékek nélkül fogyasztják. Emellett pedig nem szabad megfeledkezni a szív működését támogató étrendről, melynek alapja a sok gyümölcs és zöldség, a teljes kiőrlésű gabonák, a zsírszegény tejtermékek, valamint a sóban, cukorban és telített zsírokban szegény ételek." A szakértő azt is kiemelte, hogy az újonnan bizonyított összefüggés ellenére szem előtt kell tartani azt is, hogy a koffein erős stimuláns, túlzott fogyasztása épp ezért egyeseknél problémás lehet.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Az ország nagy részén napos idő lesz legfeljebb kevés fátyolfelhők mellett. Ugyanakkor az északnyugati tájak fölé vastagabb fátyolfelhők, illetve délután, estefelé gomolyfelhők is sodródhatnak de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. A délies szél az Észak-Dunántúlon olykor megélénkül, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Délutánra 31 és 37 fok közé melegszik fel a levegő. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.