Milyen betegségeknél jó a dió?

Gazdag omega-3 zsírsavakban és nagyobb mértékben tartalmaz antioxidánsokat más ételeknél – a dió rendszeres fogyasztása a szervezet működésének számos területén fejthet ki jótékony hatást.

A dió tömegének 65 százaléka zsír, ennek megfelelően magas a kalóriatartalma, ami által energiadús ételként tartják számon. Egyes kutatások ráadásul azt mutatják, ez a finomság így sem növeli az elhízás veszélyét. Olyan fontos ásványi anyagok és vitaminok is megtalálhatók benne, mint a folsav, foszfor, magnézium, B6 és E-vitamin, valamint további komplex bioaktív összetevők.

A csonthéjas gyümölcs fogyasztásához több egészséges hatást is társítanak, így például egyes szívbetegségek előfordulási kockázatának csökkenését, az agyfunkciók javítását, illetve lehetséges eszközként vizsgálják a rákmegelőzés kapcsán.

Termése mellett a diófa levelének felhasználása is igen sok lehetőséget rejt magában.

Szívesen veszi a szervezet

A diófélékről általánosan elfogadott nézet, hogy segítenek a szívproblémák megelőzésében. Ez alól a dió sem kivétel, amit annak köszönhet, hogy csökkenti az LDL-koleszterin szintjét, amelynek szerepe lehet az érelmeszesedés, a szívinfarktus és az agyvérzés kialakulásában. Eközben erősíti a véredények működését, mérsékelve a plakk-képződés rizikóját az artériákban. Mindezen pozitív hatások a benne lévő zsírok összetételéből és a gazdag antioxidáns-tartalmából adódnak.

A diónak számos jótékony hatása van
A diónak számos jótékony hatása van. Fotó: iStock

Hatékonyabb agymunka

Egyes humán tanulmányok igen ígéretes eredményeket hoztak a dió agyra gyakorolt hatását illetően. Egy nyolc héten át tartó, 64 fiatal, egészséges felnőtt részvételével zajlott kutatás például kimutatta, hogy a diófogyasztás növelte az alanyok kognitív képességeit. Egy másik kutatásban Alzheimer-kórban szenvedő egerekkel kísérleteztek. A rágcsálók 10 hónapig naponta kaptak a gyümölcsből, és végül szignifikáns javulást mutattak a memória és a tanulás terén. Ezek az effektusok minden bizonnyal szintén a magas antioxidáns-tartalomnak köszönhetőek, továbbá szerepet játszhatnak az omega-3 zsírsavak is.

Lehetséges eszköz daganatok ellen

Bioaktív összetevői révén a dió a rákmegelőzést segítő diéták hasznos elemévé válhat a jövőben. Megfigyeléseken alapuló kutatások a fogyasztást összefüggésbe hozták a vastagbél- és a prosztatarák kockázatának csökkenésével, míg egyes állatkísérletek hasonló relációkat feltételeznek a mell-, prosztata-, vastagbél- és vesedaganatok kapcsán. A reményteli elképzelések persze további klinikai kutatásokat igényelnek, mielőtt még heurékát kiáltanának a tudósok.

Elkerülhető a 2-es típusú cukorbetegség?

A dió diabétesz elleni hatását már régebb óta igyekszenek igazolni, a bostoni Harvard Egyetem Orvosi Karán végzett nagyszabású kutatás azonban valódi okot adhat a bizakodásra. Ennek során közel 140 ezer felnőtt ápolónőt vizsgáltak tíz éven, szorosan nyomon követve az étkezési szokásaikat. A kutatók végeredményben azt mutatták ki, hogy a dió havi egy-háromszori fogyasztása 4, heti egyszeri fogyasztása 13, míg heti kétszeri fogyasztása 24 százalékkal csökkenti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának veszélyét.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.