Tészta: hizlal vagy nem?

A tészta is csak egy feldolgozott szénhidrát, ezért ha sokat fogyasztunk belőle, meghízunk - legalábbis ez a felületes verdikt. De ha jobban megvizsgáljuk, kiderül, hogy a tészta egészen máshogy viselkedik az elfogyasztása után, mint például a fehér kenyér.

A tészta trükkje abban áll, hogy sokkal lassabban tudjuk megemészteni, mint a többi feldolgozott szénhidrátot, ráadásul alacsony a glikémiás indexe (GI), ezért - például a BMJ Open folyóiratban nemrég megjelent egyik tanulmány szerint - helye van az alacsony GI-s diétában. A torontói St. Michael's Hospital kutatói 32 olyan vizsgálat adatait dolgozták fel, amely a tészta táplálkozási hatásait elemezték magasabb GI értékű élelmiszerekéhez viszonyítva. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a tészta segített vagy kárt okozott-e az embereknek az egészséges étkezés kialakításában.

spagetti
A tészta belefér az egészséges étrendbe, ha sok zöldséget eszünk mellé

Több ezer középkorú és túlsúlyos vagy elhízott beteg esetét vizsgálva kifejezetten a tésztára vonatkozó adatokat gyűjtöttek össze, és úgy találták, hogy ennek az élelmiszernek semleges hatása van a súlygyarapodás szempontjából, sőt időnként elősegítette a súlycsökkenést, összehasonlítva a magasabb vércukorszintet okozó élelmiszerekkel.

Az alacsony GI diéta és a tészta

John Sievenpiper, a tanulmány vezető szerzője szerint a tészta "nem igazán káros, ha alacsony glikémiás étrend részeként fogyasztják". Azaz ha helyesen fogyasztunk hüvelyeseket, friss gyümölcsöket és zöldségeket és elkerüljük a sok feldolgozott szénhidrátot, akkor nem sértjük meg az egészséges életmódot azzal, ha tésztát is fogyasztunk. Persze, a mennyiség is fontos. Egy-egy étkezésnél csak kis adagot (félcsészényit) javasolnak a kutatók.

Egy 2016-ban Olaszországban készült tanulmány, amely a világ minden tájáról gyűjtött adatokat, azt állította, hogy "a tészta fogyasztása az általános és a hasi elhízás csökkent valószínűségével jár együtt", ha mellette a széles körben egészségesnek elfogadott mediterrán étrendet követik az emberek. A mostani kutatások azonban ezt az összefüggést nem támasztották alá. Ugyanis nem sikerült egyértelmű kapcsolatot kimutatni a tésztafogyasztás és a fogyás között.

A kanadai tudósok szerint további kutatásokra van szükség, hogy világos legyen a tészták kapcsolatának jellege és iránya a testsúly változásával. Például fontos volna tudni, hogy a GI diéta esetében a tészta mellett mi mást eszik még, aki veszít felesleges kilóiból. Más táplálkozási szakértők pedig arra hívták fel a figyelmet, hogy az alacsony GI értékű diétán lévők elfojthatják a sóvárgásukat a tésztával más magasabb glikémiás indexű élelmiszerek iránt, ami segít tartós egyensúlyt kialakítani étkezési szokásaikban és anyagcseréjükben. Azaz a diétát nem lemondásként, szenvedésként fogják megélni, hanem élvezhetik az étkezést, és nem mindig az jár a fejükben, hogy mikor telik már le az idő, amikor ismét valamilyen táplálékot vehetnek magukhoz.

A tésztagyárak zavarják a hitelességet

A tésztakutatások hitelességét rontja, hogy gyakorta a nagy tésztagyártó cégek állnak mögöttük finanszírozóként. A kanadai kutatás, amely két tucat tanulmány adatait elemezte, szintén nem tekinthető teljesen függetlennek, mert bizonyosan kimutatható lenne némely adat esetében az élelmiszeriparhoz fűződő kapcsolat. Az orvosok szerint legjobb, ha elkerüljük a szénhidrátokat, így a tésztát is. Ugyanakkor az egészséges étrend fenntartása mellett a tésztafogyasztás biztonságos, ha egyenletesen és mérsékletesen fogyasztunk. Ha valaki megeszik egy adag tésztát, amelyet a szervezet számára kielégítő mennyiségű zöldség egészít ki, akkor helyesen jár el.

A tésztában szinte minden megtalálható, amire szervezetünknek szüksége van. Nagy arányban tartalmaz szénhidrátokat, így tökéletes energiaforrás. Emellett vitaminokat és ásványi anyagokat is szolgáltat, valamint jól kombinálható más értékes tápanyagokat tartalmazó élelmiszerekkel, pl. hallal, tejtermékekkel, tenger gyümölcseivel. Részletek!

Vigyázat, van itt még egy csavar! A tészta önmagában tényleg nem olyan veszélyes a versenysúlyunkra . De a vajas és a tejszínes mártások, valamint a nagy mennyiségű húst tartalmazó szószok sok zsírt és kalóriát tartalmazhatnak, az ilyen tésztaételek tehát már kevésbé egészségesek, mint amelyek paradicsomszósszal vagy kis mennyiségű olívaolajjal és sok zöldség hozzáadásával készülnek. Jobb a helyzet, ha a feltét csirkéből vagy tenger gyümölcseiből készül, nem pedig vörös hús adja a fehérjeforrást. A tészta tetejére reszelt parmezán sajt is viszonylag kevés kalóriát tartalmaz.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.