Pekándió: ezért kellene sűrűn enni

Számottevően képes javítani a koleszterinszintet a pekándió rendszeres fogyasztása - állítják amerikai kutatók kísérleti eredményeikre alapozva.

Melyek a legegészségesebb diófélék? Részletek itt.

A pekándióról ismert, hogy gazdag egészséges zsírsavakban és rostokban, ennél fogva koleszterincsökkentő hatást tulajdonítanak neki. Mint az az intézmény közleményében olvasható, a Georgiai Egyetem kutatócsapata is ezekre a hasznos tápanyagokra vezeti vissza legújabb kísérleti eredményeit, amelyek szerint a dióféle rendszeresen fogyasztva nagyban hozzájárul az összkoleszterinszint és az LDL-koleszterin-szint csökkentéséhez, ezáltal pedig a szív-érrendszer egészsége megőrzéséhez is.

A pekándió hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez
A pekándió hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez. Fotó: Getty Images

Vizsgálataikba a kutatók összesen 52 olyan felnőtt önkéntest vontak be a 30 és 75 év közötti korosztályból, akik a szív- és érrendszeri megbetegedések szempontjából kockázati csoportba tartoztak. A résztvevőket ezután véletlenszerűen három csoportba osztották.

  1. Voltak, akik egy nyolchetes időszakban naponta 68 gramm (hozzávetőleg 470 kalóriányi) pekándiót fogyasztottak a megszokott étrendjükön felül.
  2. Mások ugyanennyi pekándióval váltották ki szokásos étrendjük egy részét úgy, hogy energiabevitelük összességében nem változott.
  3. A kontrollcsoport tagjai egyáltalán nem ettek pekándiót a kísérleti időszak alatt.

A nyolc hét elteltével a résztvevők elfogyasztottak egy magas zsírtartalmú fogást, hogy a kutatók meg tudják határozni náluk a vérzsírok szintjének étkezés utáni változásait, illetve a vércukorszintjük emelkedését is ellenőrizzék. Az éhgyomorra mért lipidszintek hasonló mértékben javultak a pekándiót fogyasztó két csoportban, míg az étkezés utáni trigliceridszint főként az első, a vércukorszint a második csoport tagjai körében csökkent.

"Egyaránt javultak az értékeik, akár pluszban fogyasztották, akár az étrendjük egy részét váltották ki pekándióval a résztvevők, és főként az összkoleszterinszint és az LDL-koleszterin-szint kapcsán tapasztaltunk náluk nagyon hasonló javulást" - mondta el Jamie Cooper, a Georgiai Egyetem család- és fogyasztótudományi tanszékének professzora, a kísérletről a The Journal of Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

Csökkenti az LDL-koleszterin szintjét

A kutatók átlagosan 5 százalékos csökkenést mutattak ki a pekándiót fogyasztó csoportok tagjainál az összkoleszterinszintben, továbbá 9 százalékos csökkenést az LDL-koleszterin-szintjükben. Ez igen jelentős változás. Egy korábbi elemzés például 51 koleszterincsökkentéshez ajánlott mozgásforma hatásait vizsgálta, és arra az eredményre jutott, hogy azok mellett átlagosan 1 százalékkal csökkent az összekoleszterin és 5 százalékkal az LDL-koleszterin szintje.

"Korábbi kutatások azt mutatták, hogy kisebb mértékben már az LDL-koleszterin-szint alig egyszázalékos csökkentése is mérsékli a szívkoszorúér-betegség kialakulásának kockázatát, így tehát a pekándió fogyasztása mellett jelentkező csökkenés kétségkívül klinikailag is jelentős" - hangsúlyozta Cooper. Hozzátette, a pekándiót tartalmazó étrend nemcsak erőteljesebben és tartósabban csökkenti a koleszterinszinteket más életmódbeli módszereknél, de egyben fenntarthatóbb eszköz is lehet a hosszú távú egészségmegőrzésben.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.