Jót tesz a szívnek a rostdús étrend

A megfelelő mennyiségű rostbevitel nemcsak az emésztőrendszerre hat kedvezően, de a szívműködésre is - derül ki egy friss amerikai kutatásból.

"A zöldségekből, gyümölcsökből, teljes kiőrlésű gabonából és hüvelyesekből bevitt élelmi rostok elősegítik a koleszterinszint csökkenését" - mondta Jody Gilchrist, az Alabamai Egyetem Szív és Érrendszeri Klinikájának munkatársa. "A legtöbb táplálkozástudományi szakértő szerint egy embernek átlagosan 25 gramm rostra van szüksége naponta a kiegyensúlyozott étrend részeként. Az Amerikai Szív Társaság ajánlása alapján 1000 elfogyasztott kilokalóriánként 14 gramm bevitele célszerű, s legalább 10 grammnak vízben oldódó típusból kell származnia."

A vízben oldódó rostok gyors és hosszan tartó teltségérzetet okoznak, ami hozzájárul az adagok mérsékeléséhez. Korábbi kutatások bizonyítják, hogy a vízben oldódó rostok segítenek a "rossz" koleszterin (LDL) szintjének csökkentésében, mert beavatkoznak az ételekből származó zsiradékok felszívódásának folyamatába. A sok vízben oldódó rostot tartalmazó élelmiszerek közé tartozik a korpa, a zabkása, a bab, a borsó , a rizs, az árpa, a citrusfélék, az eper és az almapép. A másik csoportba tartozó oldhatatlan rostok elengedhetetlenek az emésztéshez, megelőzik a székrekedést és karban tartják a bélrendszert. Elsősorban teljes kiőrlésű pékáruból, káposztából, céklából, répából, karalábéból, karfiolból és almahéjból tudjuk fedezni a szükségletet.

Az Alabamai Egyetem szakértője szerint bevásárláskor érdemes odafigyelni az élelmiszerek címkéjén feltüntetett tápértékre, hiszen a zabot vagy korpát tartalmazó fogások némelyike - például a muffinok és egyéb sütemények - valójában nagyon kevés egészséges összetevőt rejtenek, viszont sok cukrot, sót vagy zsírt. "Előrecsomagolt ételek vásárlása esetén még nagyobb odafigyelés szükséges, mint a nyers zöldségeknél és gyümölcsöknél. Ez az egyetlen módja annak, hogy kiderüljön, jó-e az adott termék a szívnek" - nyilatkozta Gilchrist.

A rostbevitel növelésének másik módja a rosttartalmú étrend-kiegészítők adagolása kávéhoz, joghurthoz, leveshez vagy más fogásokhoz. Lassan és sok folyadék mellett célszerű egészséges szintre emelni e tápanyagtípus fogyasztását.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.