Új dolog derült ki a skandináv étrendről

A fehérjeszegény skandináv étrend már a kezdetektől fogva egészségtudatossá teheti a gyerekeket, állítja egy új kutatás.

Kutatások szerint a gyorséttermi ételek növelik a szívbetegségek, az asztma, az allergia és a cukorbetegség kockázatát a gyermekeknél. Sőt, olyan mentális problémákhoz is vezethetnek, mint a csökkent önbecsülés és a depresszió. Mivel szinte lehetetlen szemmel tartani, hogy a gyermekünk mit eszik az otthonán kívül, ezért az egészséges táplálkozási szokások kialakítása már a kezdetektől fogva fontos szerepet játszhat abban, hogy egészséges felnőtt váljon belőle. Egy nemrég közzétett kutatás szerint azok a csecsemők, akik négy és hat hónapos koruk között fehérjeszegény étrendet kapnak, nagyobb valószínűséggel alakítanak ki egészséges táplálkozási szokásokat felnőtt korukban.

skandináv étrend, csecsemők
A skandináv diéta fehérjeszegény, főként bogyós gyümölcsöket, zöldségeket és gyökereket tartalmaz. Fotó: Getty Images

Hogyan segíthet a skandináv étrend?

A skandináv fehérjeszegény étrend bogyós gyümölcsöket (különösen áfonyát, málnát), zöldségeket (például fehérrépát, sárgarépát, káposztát) és gyökereket tartalmaz. A tanulmány szerint, ha ezeknek a gyümölcsöknek és zöldségeknek a lágy és ehető részeivel tápláljuk a csecsemőket, akkor megduplázhatjuk annak az esélyét, hogy felnőttként inkább egészséges ételeket fognak fogyasztani. A különböző bogyós gyümölcsök ugyanis antioxidánsokban gazdagok és gyulladáscsökkentő hatásúak, a gyökerek és zöldségek, mint a répa, káposzta, cékla, sárgarépa pedig magas rosttartalommal rendelkeznek.

A kutatók összesen 250 csecsemőt figyeltek meg négy-öt hónapos koruktól 18 hónapos korukig. A vizsgálat során a csecsemőket két csoportra osztották: az egyik csoportot fehérjeszegény, északi házi készítésű étrenddel etették, míg a másik csoportot hagyományos bébiétellel. A skandináv étrend 17-29 százalékkal kevesebb fehérjét tartalmazott, mint a normál (bébitápszeres) étrend, de nem volt kevesebb, mint a csecsemők számára ajánlott, szükséges fehérjebevitel (a kalóriabevitel ugyanakkor mindkét csoportban azonos volt).

A kutatók azt találták, hogy a skandináv étrenden lévő babák 12-18 hónapos korukra körülbelül 45 százalékkal több gyümölcsöt és zöldséget kezdtek enni. Illetve, amikor a hagyományos étrenddel táplált csecsemők elérték ugyanezt az életkort, 36 százalékkal csökkentett a zöldségfogyasztásuk. Az eredményeket ismertetve a vezető szerző, a svédországi Umeå Egyetem gyermekgyógyász orvosa, Dr. Ulrica Johansson elmondta: a fehérjében csökkentett skandináv étrend biztonságos, megvalósítható, és hozzájárulhat a fenntartható és egészséges táplálkozáshoz csecsemő- és kisgyermekkorban. A kutatók természetesen folytatják vizsgálatukat, legközelebb hétéves korukig fogják nyomon követni a csecsemőket, hogy kideríthessék a korai, fehérjeszegény skandináv étrendből származó táplálkozás hosszú távú egészségügyi hatásait.

A fenti kutatás magyar szemmel talán kissé furcsának hat, hiszen a hozzátáplálási szokások országonként jelentősen eltérnek. A franciáknál például sokkal inkább előtérbe kerülnek a zöldségek és jellemzően zöldségekkel is kezdik az új ételek bevezetését a csecsemőknek. Szakértők szerint ennek is köszönhető, hogy a francia felnőttek több zöldséget esznek. Magyarországon sokan főzelékeznek a csecsemővel, és a hozzátáplálás kezdete is hat hónapos kortól ajánlott – szemben például Svédországgal, ahol már 4 hónapos babát is kínálnak áfonyával, málnával.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.