Életmentő tények a vízivásról

Mindenki egyetért abban, hogy valamilyen formában hidratálnunk kell magunkat, de vajon az alternatívák közül tesz-e bármelyik is olyan jót, mint a víz? És pontosan mennyit is kellene innod belőle? Mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat.

A vízfogyasztás a hírességek körében egyfajta presztízzsé kezd válni: Jennifer Aniston és Gwyneth Paltrow például elárulták, hogy naponta akár három litert is megisznak belőle. Nem mindenkinek megy azonban ez ilyen könnyen: Florence Pugh (brit színésznő – a szerk.) nemrég bejelentette, hogy a vizet már túl unalmasnak találja az iváshoz, ehelyett inkább a narancslevet, a frissen préselt bodzalevet és a teát részesíti előnyben. De mit mondanak a szakértők? Mennyi vizet kellene naponta meginni, és vajon ugyanolyan egészséges-e más italokból is hidratálódni? – teszi fel a kérdést a The Guardian.

vízivás, hidratáltság, dehidratáltság, kiszáradás, hyponatremia
A vízivás alapvető fontosságú egészségünk megőrzéséhez. Fotó: Getty Imges

A kiszáradás tüneteit nem mindenki veszi észre

Chris Ritchieson szerint naponta körülbelül hat-nyolc pohár vizet kellene inni, ami nagyjából két litert jelent. Bár ez az általános iránymutatás, nagyon kevés konkrét kutatás és bizonyíték van az optimális vízmennyiségről – fogalmazott a chesteri háziorvos, hozzátéve, hogy az emberek különböző mértékben érzékenyek a kiszáradásra, így az folyadékigény is egyénenként eltérő lehet.

Az egészséges emberi szervezet több mint kétharmada víz. A forró hónapok közeledtével különösen fontos a hidratáltság, hiszen ez elengedhetetlen a szervek megfelelő működéséhez. Az elegendő folyadék bevitele emellett javítja az emésztést, segít kiüríteni a salak- és méreganyagokat, valamint egészségesen tartja a bőrt.

A kiszáradás tüneteit nehéz észrevenni, és könnyen összetéveszthetők valami mással. Ha nem iszol eleget, az hosszú távon növelheti a húgyúti fertőzések, a száraz, repedezett bőr, és a szabálytalan bélmozgás kockázatát. Emellett rendkívül alacsony vérnyomáshoz vagy poszturális hipotenzióhoz is vezethet – ez egy olyan állapot, amikor állás közben hirtelen szédülés, gyakran ájulás is jelentkezik. A dehidratáltság első jele azonban inkább a fejfájás, a fáradtság, a zavartság, illetve a sötétebb vizelet – mondta a szakember. Hozzátette, hogy a több víz fogyasztása mindeközben segíthet megelőzni a migrént, a gyakori fejfájást és a vesekövet.

Érdekes tény a tejről

Bár a sima víz a legegészségesebb hidratálási forrás, Ritchieson szerint bármilyen alkoholmentes itallal hozzájárulhatunk a folyadékbevitelhez. Amikor 2016-ban a Stirlingi Egyetem kutatói négy órán keresztül figyelték a diákok hidratáltsági szintjét különböző folyadékok fogyasztása után, azt találták, hogy egy liter instant kávé, sőt még a sör is ugyanolyan hidratáló hatású, mint ugyanannyi víz. A hidratáltsági szint azonban a tej fogyasztása után maradt a legmagasabb az összes közül, még a vizet is meghaladta.

A szakember szerint azonban mégsem jó ötlet, ha rendszeresen más alternatívát választunk a sima víz helyett. A tea és a kávé fogyasztása például koffeintartalmuk és vízhajtó hatásuk miatt nem ajánlott nagy mennyiségben. A szénsavas italokban és a gyümölcslevekben pedig általában túl sok a cukor, ami hosszú távon más egészségügyi problémákhoz vezethet. Egyes szénsavas üdítők vagy energiaitalok annyi cukrot tartalmaznak, hogy már egy adaggal is túlléphetjük a napi ajánlott bevitelt, míg a víz nulla kalóriával hidratálja a szervezetet. A teában és a kávéban lévő koffein mellékhatásai közé tartozik a megnövekedett pulzusszám, a magas vérnyomás, a szorongás, a nyugtalanság, az alvászavarok, illetve az emésztési problémák – például a hányinger és a hasmenés –, de akár koffeinfüggőség is kialakulhat. Ajánlott a koffeinbevitelt napi 400 mg-ra korlátozni, amely körülbelül négy-öt csésze kávénak, vagy nyolc-tíz csésze teának felel meg.

Ha a víz nem elég izgalmas

Ha Florence Pugh-hoz hasonlóan te is unalmasnak találod a vizet, akkor is van megoldás: Thalia Pellegrini táplálkozási szakértő például azt javasolja, hogy adj gyümölcsöt vagy uborkát a vízhez, majd tedd be a kancsót a hűtőbe. Ez a legtöbb embernek éppen elég ízt ad, de kipróbálhatsz gyógyteákat vagy hígított friss gyümölcsleveket is. Emellett a hidratálásban a gyümölcsök és zöldségek is segíthetnek: a zeller, a saláta, a paradicsom és a görögdinnye például több mint 90 százalékban vízből áll, de az őszibarack, az ananász, a narancs és a körte is igen lédús.

Természetesen lehet túl sok vizet inni: a túlhidratálás a hyponatremia nevű állapothoz vezethet, ami azt jelenti, hogy a sószint túlságosan felhígult. Ez fejfájást, szédülést és szélsőséges esetben eszméletvesztést okozhat. A szakember szerint tehát, ha növelni akarod a vízfogyasztásodat, azt fokozatosan tedd, és a nap folyamán keveset és gyakran igyál, a vese ugyanis óránként maximum egy liter vizet képes kiüríteni. A legtöbb ember számára – ha nem sportol és nem él forró éghajlaton – körülbelül napi 1,5-3 liter víz mindig elegendő.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A délnyugati, déli tájakon is csökken a felhőzet. Az ország nagy részén derült idő várható csapadék nélkül. A keleti országrészben élénk marad az északias szél.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.