Alkoholfogyasztás kamaszkorban - a lányok veszélyben!

Minél több alkoholt fogyaszt egy nő a kamaszkor kezdete és az első terhessége közti időszakban, annál nagyobb az esélye a rosszindulatú melldaganatok kialakulására - derült ki a St. Louis Orvostudományi Egyetem legújabb vizsgálataiból.

"Sajnos az egyetemeken és a kamaszok körében egyre többen fogyasztanak sokszor nagy mennyiségű alkoholt anélkül, hogy figyelembe vennék a hosszú távú következményeket" - nyilatkozta Graham Colditz, a Siteman Daganatos Központ rákmegelőzéssel foglalkozó igazgatója. "A vizsgálataink szerint egy dolog biztos: ha egy nő az első menstruációja és az első terhessége közötti időszakban átlagosan napi egy alkoholos italt fogyaszt, azzal 13 százalékkal növeli a mellrák kialakulási esélyét."

Alkoholfogyasztás napi jelleggel - növekvő rizikó

A kutatók kimutatták, hogy a fiatal nők minden egyes naponta elfogyasztott üveg sörrel, pohár borral és röviditallal 15 százalékkal növelik a jóindulatú melldaganatok kialakulási esélyét is. Bár ezek a léziók még nem jelentenek rákos megbetegedést, 500 százalékkal növelhetik a későbbi rosszindulatú elfajulás lehetőségét.

A kutatás során a tudósok 91 005 édesanya adatait vizsgálták meg az 1989 és 2009 közti időszakból. A vizsgálatot végző tudósok csak a gyereküket végig kihordó édesanyákat vizsgálták meg, mert a nem szülő nők nem képviseltették magukat elég magas számban ahhoz, hogy statisztikailag releváns eredményt mutasson a vizsgálatuk.

Miért éppen melldaganat?

A mellszövet sejtjei különösen veszélyeztetettek a rákkeltő anyagok szempontjából, mivel a kamaszkorban gyors proliferáción mennek keresztül. A melldaganatok kialakulási esélyét tovább növeli, ha sok idő telik el az első menstruáció és az első terhesség között, de mivel Colditz szerint a kamaszlányok a jövőben sem fognak hamarabb teherbe esni, mint a mostaniak, alkoholfogyasztási szokásaikon kell változtatniuk.

"A szülőknek fel kell hívniuk gyerekeik figyelmét az alkoholfogyasztás és a melldaganatok kialakulásának kapcsolatára. Ez főként kamaszkorban fontos, mivel ez az időszak kritikus a betegség későbbi alakulásának szempontjából" - tanácsolják a tudósok. A kutatás részletes leírása a című tudományos szaklap online felületén is olvasható.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.