Aggasztó felfedezés a sült krumpliról: ha hetente háromszor eszed, már az is veszélyes

Nem túl egészséges köret, íze miatt mégis sokak kedvence a sült krumpli. Egy új kutatás szerint érdemes lenne azonban nagyon mértékletesnek lennünk vele.

A Harvard Egyetem kutatói több mint négymillió ember étkezési szokásait és egészségügyi adatait elemezték egy új tanulmányukban. Mint azt a Well&fit írja, az így kapott eredmények igencsak kijózanítóak. Kimutatták ugyanis, hogy azok körében, akik legalább hetente három alkalommal ettek sült krumplit, több mint 20 százalékkal magasabb volt a 2-es típusú cukorbetegség előfordulása. Sőt, a heti ötöt meghaladó fogyasztási gyakoriság már 30 százalékot is meghaladó kockázatnövekedéssel volt összefüggésbe hozható.

sült krumpli, hasábburgonya
A sült krumpli sokak kedvence, de érdemes csínján bánni vele. Fotó: Getty Images

A sült krumpli kockázatai

A probléma hátterében a sült krumpli magas keményítőtartalma, illetve ebből kifolyólag magas glikémiás indexe áll: evés után nagy kiugrást eredményez a vércukorszintben, ami egyáltalán nem előnyös. Ráadásul az olajban sütés következtében a zsír- és kalóriatartalma is meglehetősen robusztus, fokozva az elhízás és az inzulinrezisztencia, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása kockázatát. Valójában egy adag sült krumpliban közel annyi energia rejlik, mint amennyit egy átlagos étkezéssel kellene bevinnünk, miközben csupán köretként tálaljuk.

A kutatók összességében arra hívják fel a figyelmet, hogy a sült krumpli komolyabb egészségügyi rizikófaktor, mint azt sokan gondolnák. Éppen ezért érdemes csak alkalomszerűen fogyasztani. Nem magával a burgonyával van gond, sokkal inkább az elkészítési móddal, a bő olajban sütéssel. Ezzel szemben a héjában sült vagy főtt burgonya értékes tápanyagokat és rostokat tartalmaz magas zsír- és kalóriatartalom nélkül. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által összeállított Okostányér ajánlása szerint a rendszeres burgonyafogyasztás is beilleszthető az egészséges étrendbe, de csak akkor, ha legfeljebb minden másnap kerül a tányérra.


ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

A szinte zavartalanul napos időt követően a késő délelőtti, déli óráktól délután főként az északnyugati, északi tájakon már egyre jobban szűrheti a napsütést az északnyugat felől felvonuló magasszintű felhőzet. Az Észak-Dunántúl fölé emellett gomolyfelhők is sodródhatnak, de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. Napközben az északnyugati vidékeken időnként megélénkülhet a délies irányú szél, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás.Délután általában 32 és 37, késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.