Mennyivel élünk tovább vörös hús nélkül?

A vörös húsok fogyasztását a kutatások különféle súlyos betegséggel hozták összefüggésébe. Például a koleszterin és a telített zsírok szív- és érrendszeri panaszokat okozhatnak, illetve a trimetilamin-N-oxid (TMAO) nevű anyag májban való megjelenése elősegíti a zsír lerakódását az erekben. De hol a határ, ameddig elmehetünk e finom, de veszélyes táplálékok élvezetében?

A vörös hús fogyasztása nem egészséges, csak éppen nehéz lemondani róla, mert finom. Úgy lenne a tisztességes, ha valaki megmondaná, hogy a fogyasztás csökkentése ennyivel és ennyivel növeli az élettartamot , a fogyasztás növelése pedig ennyivel és ennyivel csökkenti a hátralévő évek számát. Ebben az esetben bárki eldönthetné, hogy ő bizony a marhasteakre szavaz a magas kor egyébként sem túl vidámnak látszó éveivel szemben. Vagy éppen fordítva, kevesebb vörös hússal még jó pár X-szel később is vígan akar kerekezni.

bringa
Vörös hús nélkül tovább és egészségesebben élhetünk - Fotó: 123rf

A British Medical Journalban nemrégiben megjelent tanulmány erre a hiánypótlásra vállalkozott, és megállapította, hogy ha az emberek a vörös húst egészségesebb élelmiszerre cserélték, a halálozásuk valószínűsége 17 százalékkal csökkent. Ezzel szemben azoknál, akik napi rendszerességgel több vörös húst fogyasztottak, 10 százalékkal nőtt a kockázat. Mondhatnánk, hogy ezt mi már régen tudjuk, hiszen több mint száz éve ismert a ( talán Karinthy Figyes által írt ) szlogen: Mondja, marha, miért oly bús, olcsóbb a ponty, mint a hús. A fizetség persze ez esetben nem pengőben vagy forintban értendő, hanem életévekben.

Hosszú éveken át megfigyelték, hogy mit esznek

A hipotézis tudományos megalapozására azonban csak hosszú távú vizsgálatok alkalmasak. Ilyen a két következő amerikai tanulmány: az Ápolók egészségügyi tanulmánya és az Egészségügyi szakemberek nyomon követési tanulmánya. Ezek együttesen 81 469 nő és férfi adatait képviselik. Az adatbázisban szereplők körében 14 109 haláleset történt 16 év alatt. A nyomon követéshez négyévente végeztek felméréseket, hogy beszámoljanak a táplálkozási szokásokról - írja a Popular Science .

Ezek az adatok lehetővé teszik a kutatók számára, hogy a lehető legtöbb változót ellenőrizhessék. Azok az emberek, akik a zsíros steak helyett a sovány halat választják, nagyobb valószínűséggel kezdenek testedzésbe is, ami megváltoztathatja halálozási kockázatukat a vörös hús fogyasztásuktól függetlenül. A kutatók az első nyolc év adatait használták arra, hogy nyomon kövessék az étrend változását, majd megfigyelték, mi történt ezekkel az emberekkel az elkövetkező nyolc évben. A marha- és a sertésfogyasztás változása még a demográfiai és életmódbeli tényezők figyelembevétele mellett is befolyásolta a halálozási kockázatokat.

Mi volt a cserealap?

Az is fontos, hogy milyen ételekre cserélték le a vörös húsokat. Bármely más fehérjére- vagy rostforrásra való csere segített, de nem ugyanolyan mértékben. A hüvelyesek hatása volt a legkevésbé számottevő, míg a diófélék és a halak bizonyultak a legegészségesebbnek. A diófélékre váltás 18 százalékkal csökkentette a halandóságot, a halak 16 százalékkal, míg a hüvelyesek csak 6 százalékkal javítottak a helyzeten. A vega táplálék, a teljes kiőrlésű gabona , a tojás, a tejtermék és a sovány baromfihús pedig 8-12 százalékkal csökkentette a halálozást.

Hamarosan nagy bajban leszünk, ha nem értékeljük újra a táplálkozási szokásainkat és annak velejáróit. A vörös hús fogyasztása hamarosan arra a polcra kerülhet, ahol most a dohányzás van. Részletek!

Az étrend nagyon fontos, de összességében a fenntartható, kockázatcsökkentő életmód-változtatások kombinációja az, ami valóban segít, hogy tovább élhessünk. A 17 százalékkal csökkenő halálozási kockázat nem olyan nagy, hogy alapvető hatást gyakoroljon a várható élettartamra. Az egészség holisztikus megközelítést kíván. Azaz, addig teljesen felesleges kidobni a rántott bordát, amíg a mindennapi sörözés megmarad, és a testmozgás hiányzik a rendszeres tevékenységek közül. A helyes étrend azonban valóban befolyásolja a rák (különösen a vastagbélrák ) és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Ehhez azonban nem kell teljesen felhagyni sem a rántott hússal, sem a kolbásszal, sem a steakkel, de ezek csak ritkábban jelenhetnek meg az étlapon. Nem valószínű, hogy a marhák emiatt búsulnának.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.