Vigyázzunk a szívünkre. Ezek a mikrotápanyagok segíthetnek

Egy átfogó tanulmány szerint az alábbi mikrotápanyagok bevitelére érdemes odafigyelni, ha szívünkön viseljük szívünk egészségét.

Korábbi tanulmányokból már kiderült, hogy az antioxidánsok jótékonyan hatnak a szívre, valószínűleg azért, mert csökkentik a szívbetegségek kialakulásához hozzájáruló stressz hatásait. A WebMD cikke szerint azonban egy nemrég megjelent tanulmány szerzői arra jutottak, hogy az antioxidánsokat – például omega-3 zsírsavakat, folsavat és koenzim Q10-et – tartalmazó étrend-kiegészítők jó hatással lehetnek szívünk egészségére. 

Átfogó tanulmányuk elkészítéséhez a kutatók csaknem 900 tanulmány eredményeit, így összesen nagyjából 900 ezer alany adatait nézték át, és megállapították, hogy a mikrotápanyagok némelyike csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek, a stroke vagy a halálozás kockázatát, míg másoknak látszólag nem volt hatásuk erre, megint mások pedig potenciálisan károsnak tűntek.

szív egészsége, mikrotápanyag, étrend-kiegészítők
Egyes mikrotápanyagok bevitelére érdemes odafigyelni, ha szívünkön viseljük szívünk egészségét. Fotó: Getty Images

Ezek segíthetnek megőrizni szívünk egészségét

A kutatócsoport tagjai szerint az alábbiak rendszeres bevitelével sokat tehetünk szívünk egészségének megőrzéséért.

Azt írják, érdemes a halakban, a diófélékben és a növényi olajokban is megtalálható omega-3 zsírsavakat, illetve a szintén növényi olajokból, diófélékből és magvakból nyerhető omega-6 zsírsavakat is rendszeresen pótolni. Javasolják továbbá, hogy figyeljünk a folsav, a magnézium, a cink, a koenzim Q10 és az L-arginin nevű aminosav pótlására is – ez utóbbit olyan fehérjékben gazdag élelmiszerek fogyasztásával is bevihetjük, mint például a halak, a vörös húsok, a csirkehús, a szója, a tejtermékek, a bab vagy a gabonafélék. Nyáron pedig egy nem esszenciális aminosav, az L-citrullin miatt is érdemes sok görögdinnyét enni.

Az úgynevezett alfa-liponsav is fontos mikrotápanyag lehet szívünk egészségének védelme szempontjából. Ez egy antioxidáns, amely a szervezetben természetes módon termelődik, és az élelmiszerekben is megtalálható. Aki odafigyelne a bevitelére, annak érdemes vörös húsokat, sárgarépát, céklát, spenótot, brokkolit és burgonyát is fogyasztani. A kutatók kiemelték a melatonin fontosságát, illetve a növényi alapú polifenolok, mint a katechin, a kurkumin, a flavanol, a genistein és a kvercetin szívbarát szerepét is.

Az omega-3, a folsav és a koenzim Q10 hatásai

A tanulmány szerzői szerint a felsorolt mikrotápanyagok közül sok csökkentette a vérnyomást, a koleszterinszintet és az inzulinszintet is. Az omega-3 zsírsavat tartalmazó kiegészítőkről azt mutatták ki, hogy 7 százalékkal csökkenthetik a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozást, 14 százalékkal a szívkoszorúér-betegséggel kapcsolatos eseményeket és 15 százalékkal a szívroham rizikóját. A folsavtartalmú étrend-kiegészítők kapcsán azt írták, ezek 16 százalékkal csökkentették a stroke kockázatát, a koenzim Q10 pedig 32 százalékkal mérsékelte a szívelégtelenségben szenvedő betegek összes halálozását.

Egyes teafajták különösen jót tesznek a szívünknek, de nem mindegy, hogyan fogyasztjuk őket. Korábbi cikkünkben összegyűjtöttük, mire kell figyelni, hogy maximálisan kihasználhassuk az italok pozitív egészségügyi hatásait.

Melyek a nem előnyös vagy semleges mikrotápanyagok?

A fentiekkel szemben a béta-karotin-tartalmú étrend-kiegészítőkről azt írták, hogy 9 százalékkal növelték a stroke kockázatát, 10 százalékkal az összes halálokot, és 12 százalékkal a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozást. Végül pedig azt is hozzátették, hogy eredményeik tanúsága szerint hosszú távon a C-, a D- és az E-vitamin, valamint a szelén nem mutatott hatást a szív- és érrendszeri betegségek kimenetelére vagy a 2-es típusú cukorbetegség kockázatára nézve.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.