Régi hiedelem dőlt meg a tejről

Nem erősíti a csontokat a tej nagy mennyiségű fogyasztása - derítette ki egy nagy létszámú svéd kutatás.

Azoknál a nőknél, akik napi három pohárnál több tejet ittak, valójában nagyobb volt a csonttörés esélye, mint akik ennél kevesebbet fogyasztottak - idézte a BBC az Uppsalai Egyetem szakemberei által a British Medical Journalban közzétett kutatást.

A szerzők felhívták a figyelmet arra, hogy kutatásuk csak utal a tendenciára, adataik nem értelmezhetők bizonyítékként arra, hogy a túlzott tejfogyasztás vezetett csonttöréshez. Úgy vélik, hogy valószínűleg az alkohol és a testsúly is az okok között volt.

Civilizációs betegségeink kezelhetőek, különösen ha időben felismerjük őket, hiszen sokan csak a tünetek hosszas együttélése után szánják rá magukat azok kivizsgáláséra, holott az okok gyakran egyszerűek. Tudjon meg többet, kattintson ! Sokáig azért tanácsolták a tej ivását, mert jó kalciumforrás, ám a tej csonterősítő és töréseket megelőző hatását vizsgáló tanulmányok ellentmondásos eredményekre jutottak. Svéd kutatók megvizsgálták 61 400 nő táplálkozási szokásait az 1987 és 1990 közötti időszakban és 45 300 férfiét 1997-ben, ezután éveken át kísérték figyelemmel egészségi állapotukat.

A résztvevőket kérdőív kitöltésére kérték arról, milyen gyakran fogyasztanak mindennapi ételeket, köztük tejet, joghurtot, sajtot. Ezután nyomon követték, hánynak tört el a csontja és hányan haltak meg a következő években.

A nők követésének 20 éves időszakában nagyobb volt a csonttörés valószínűsége azoknál, akik napi három pohár tejnél (680 milliliternél) több tejet ittak, mint azoknál, akik ennél kevesebbet fogyasztottak. Az első csoportnál a halál kockázata is nagyobb volt.

Nem erősíti a csontokat a tej nagy mennyiségű fogyasztása

"A három vagy annál több pohár tejet ivók kétszer akkora valószínűséggel hunytak el az időszak végéig, mint akik napi egy pohárnál kevesebbet fogyasztottak, az első csoportnál 50 százalékkal nagyobb volt a csípőcsont törésének esélye is" - mondta Karl Michaelsson, az Uppsalai Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.

A férfiakat átlagosan 11 éven át követték az első felméréstől kezdve, és hasonló eredményeket kaptak, de a tendencia nem volt annyira erős, mint a nőknél. A kisebb volt a csonttörés veszélye .

Michaelsson szerint az eltérést a tejcukor okozhatja , amelyről egyes korábbi állatkísérletek kimutatták, hogy felgyorsítja az öregedést. "A táplálkozási irányelveken azonban nem kellene változtatni, amíg további kutatásokat nem végeznek" - tette hozzá.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.