Ételek és italok, amelyektől rövidebb ideig élhetünk

Senki sem tudja, miként lehet 100 évig élni, de az biztos, hogy az egészséges étkezés segíthet benne. Bizonyos ételek azonban ronthatják esélyeinket azzal, hogy rövidítik telomérjeinket.

Ezek azok a kromoszómavégek, amelyek a DNS-t védik a sérülésektől, hasonlóan a cipőfűzők végén lévő műanyag borításokhoz. A sejtosztódás miatt a telomérek egyre rövidülnek, a sejtek ennek hatására pedig elkezdenek máshogy működni vagy elpusztulnak. A rövidebb telomérek ráadásul indikátora a ráknak vagy egyes szívproblémáknak is. A kutatások szerint az étrend lelassíthatja vagy gyorsíthatja ezt a folyamatot. Az alábbiakban két ételt és két italt mutatunk be, amelyek rövidítik ezt a folyamatot - érdemes figyelni ezek fogyasztására!

Szénsavas üdítőitalok

Amerikai kutatóknak megdöbbentő mértékben sikerült visszafordítaniuk az öregedés folyamatát kísérleti állatokban. Kattintson ide! Az American Journal of Public Health szaklapban megjelent, 5309 amerikai felnőttel végzett kutatás szerint a napi rendszeres fél liternyi kettes típusú cukorbetegség kialakulásában, valamint az édességek iránti éhségünket is megnövelheti.

Feldolgozott hús

A telomérek számára rossz hír a hot dogokban vagy a kolbászokban található feldolgozott hús is. Egy 2008-as amerikai felmérés szerint azoknak, akik heti legalább egyszer fogyasztottak egy adagnyi feldolgozott húsból készített ételt, sokkal rövidebb telomérjei voltak mint azoknak, akik más étrenden éltek.

A vöröshús-fogyasztás is rövidíti telomerjeinket

Vörös hús

Ha több vörös húst, például steaket vagy hamburgerhúst fogyasztunk, akkor nem csupán a rákra és a szívproblémákra lesz nagyobb esélyünk, hanem telomérjeink is jobban rövidülhetnek . A Clinical Nutrition szaklapban közöltek szerint patkányokat etettek egy kísérlet során marha-, illetve csirkehússal négy hétig. Minél több vörös hús volt a patkányok étrendjében, annál rövidebbek voltak a vastagbélsejtek telomérjei. Ami viszont megnyugtatónak hathat ennek ismeretében: a rezisztens keményítőben gazdag étrendek viszont enyhítik ezt a hatást, úgyhogy elkezdhetünk több banánt és lencsét vásárolni.

Alkohol

2010-ben az American Association for Cancer Research éves gyűlésén hangzott el, hogy az alkohol is rövidíti telomérjeinket. A kutatók olyanok vérsavóját vizsgálták, akik napi több mint négy pohár alkoholt isznak (és kontrollként azokét is, akik ennél kevesebbet): a telomérek pedig jelentősen rövidebbek voltak azok esetében, akik többet ittak (számokkal mérve 0,41 és 0,79 relatív egység) - úgyhogy megéri azt is figyelni, hogy mennyi alkoholt iszunk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.