Ételek, amiktől rossz kedvünk lesz

Nem csak attól lehet rossz kedvünk, hogy nem tudunk élelmet szerezni, vagy nem azt kapjuk a tányérunkra, amit szívesen ennénk. Bizonyos ételek hatására jelentősen romolhat hangulatunk - az alábbiakban a legfontosabbakat soroljuk fel ezek közül.

Finomított szénhidrátok Ideje újra elővennünk a paleo szakácskönyveket, mert a finomított szénhidrátoktól sokkal depressziósabbak lehetünk, állítják a Columbia University kutatói. Egy több mint 70 ezer nő egészségügyi állapotát vizsgáló adatbázisra hivatkozva (Women's Health Initiative) a kutatók azt állapították meg, hogy minél magasabbra ugrik egy ő vércukra azután, hogy cukrot, illetve finomított gabonaféléket eszik, annál nagyobb az esélye a depresszióra. Az American Journal of Clinical Nutrition szakfolyóiratban publikált tanulmányból meglepő módon az is kiderült, hogy a teljes kiőrlésű gabonában és a konyhakerti terményekben gazdag étrend viszont csökkenti a nők depressziójának esélyét.

Cukor

Több kutatás mutatott már rá arra, hogy a cukorban gazdag étrend fokozhatja a test és az agy gyulladásait, ezek a gyulladások pedig növelik a depresszió előfordulásának kockázatát. A JAMA Psychiatry szaklapban publikált tanulmány például azt mondja, hogy az agy gyulladása 30 százalékkal gyakoribb volt a klinikai depresszióval diagnosztizált betegekben, egy másik, szintén ebben a lapban közzétett tanulmány pedig azt mondja, hogy sokkal kevesebbszer voltak depressziósak azok a páciensek, akiknek az autoimmun vagy gyulladásos betegségeit gyógyszerrel kezelték. Látszik tehát, hogy a cukor a krónikus gyulladás egyik okozója, ha pedig a cukrot elhagyjuk az étrendünkből, sokkal jobb hangulatunk lehet.

Egyes ételek rosszkedvűvé tehetnek minket

Egyes ételek rosszkedvűvé tehetnek minket

Mesterséges édesítőszerek

A Northwestern Ohio University kutatói azt vizsgálták a közelmúltban, hogy milyen hatással van az aszpartám a depressziósokra, és kifejezetten rossz hatást figyeltek meg. Olyannyira rosszat tett a pácienseknek a mesterséges édesítőszer, hogy a tanulmányhoz szükséges vizsgálatot is abba kellett hagyni egyes esetekben, mivel a páciensek depressziója egészen az öngyilkossági kísérletekig fokozódott. Az aszpartám csak azoknál fokozta a depressziót, akiknél már korábban is diagnosztizálták azt - azon kísérleti alanyoknál viszont, akiknél nem fordult elő depresszió, az aszpartám jelentősen csökkentette a szervezet szerotoninszintjét: ezt a hormont pedig más néven "boldogsághormonnak" nevezzük.

Transzzsírok

Korábban már olvashattuk a hírt, hogy az olívaolaj csökkenti számos egészségügyi komplikáció esélyét, beleértve a szívrohamot és a depressziót is. Arról azonban már nem feltétlenül hallhattunk, hogy az artériáinkat eltömítő transzzsírok akár 48 százalékkal is fokozhatják a depresszió esélyét - mindezt a PloS ONE szakfolyóiratban publikált tanulmányok egyike állítja. Jó tudni, hogy Magyarországon az élelmiszerek transzzsírsav-tartalmának maximumát 2013 óta törvény szabályozza: ez az érték nem lehet 2 százaléknál magasabb.

Feldolgozott élelmiszerek

Nem meglepő, hogy az az ételcsoport, amely tartalmazza az eddig felsorolt négy alkotóelemet, szintén hatással lesz hangulatunkra. A The British Journal of Psychiatry szakfolyóirat egyik tanulmánya a feldolgozott ételek hatásait vizsgálta több mint háromezer emberen, konklúziói szerint azoknál volt a legnagyobb esélye a depressziónak, akik a legtöbb feldolgozott ételt ették, és azoknál volt a legkisebb, akik a legtöbb teljes kiőrlésű ételt fogyasztották.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.