Kiderült, mennyire káros a gyümölcscukor

A hozzáadott fruktózt tartalmazó ételek és italok fogyasztása sokkal károsabb az egészségre, mint a természetes gyümölcscukor-tartalommal bíróké - mutatta ki egy új kanadai kutatás.

Egy patkányokon végzett spanyolországi kísérlet szerint a fruktóz negatív hatással van a májra. Részletek itt.

Régóta vitatott kérdésnek számít, hogy vajon az egyes élelmiszerekben természetesen előforduló cukrok kerülése előnyös-e egészségügyi szempontból. A jelenlegi ajánlások is csupán arra vonatkoznak, hogy igyekezzünk minimálisra fogni a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek fogyasztását, beleértve a legtöbb üdítőitalt, édességet és péksüteményt. A torontói Szent Mihály Kórház és a Torontói Egyetem szakemberei több mint 150 korábbi tanulmány eredményeit hasonlították össze annak érdekében, hogy feltárják, miként hatnak az egyes, fruktózt, azaz gyümölcscukrot tartalmazó élelmiszerek a vér glükózszintjére.

A természetesen előforduló gyümölcscukortól nem kell tartani
A természetesen előforduló gyümölcscukortól nem kell tartani

A kutatók végül arra jutottak, hogy azok az élelmiszerek, amelyek természetes formában tartalmaznak fruktózt, nem hatnak kórosan a vércukorszint szabályozására és az egészségre. Egészen más eredményre jutottak ugyanakkor a mesterségesen édesített üdítőitalokkal kapcsolatban: az ezekben található egyes összetevők miatt a fruktóz nagyon gyors és erőteljes emelkedést váltott ki a vizsgált alanyok vércukoszintjében .

Milyen tünetekről ismerhető fel, ha a szervezet nem képes glükózzá alakítani a fruktózt? Részletek itt.

Összességében megállapítható, hogy a gyümölcsök és frissen facsart gyümölcslevek előnyös hatással lehetnek a vércukorszintre és az inzulinszabályozásra, különösen cukorbetegek esetében. Azok a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek azonban, amelyek tápanyagokban szegények, de kalóriában gazdagok, különösen az édesített üdítőitalok, károsan hatnak az egészségre. A kutatók szerint a különbség hátterében a gyümölcsök magas rosttartalma áll, amely lassítja a fruktóz felszívódását.

"Ezek az eredmények segíthetnek abban, hogy pontosabb ajánlásokat fogalmazhassunk meg a fruktózt tartalmazó ételek fogyasztásával kapcsolatban, ami nagyon fontos mind a cukorbetegség kialakulásának megelőzése, mind a már meglévő cukorbetegség kezelése szempontjából" - mutatott rá dr. Jonh Sievenpiper, a tanulmány vezető szerzője.

Forrás: dailymail.co.uk

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél főként az Észak-Dunántúlon megélénkülhet.A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 32 és 37 fok között alakul.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.