Szerotonin-szindróma: a depressziósokat fenyegetheti

Ha valaki túl sok ún. SSRI vagy SNRI típusú hangulatjavítót vesz be, vagy a már meglévő gyógyszerei mellé egy újabb szert kap (új hangulatjavító vagy bármilyen más szer), egy ritkán jelentkező kórkép áldozata lehet.

A szerotonin-szindrómát először az 1960-as években írták le, antidepresszívumokkal végzett kezelés kapcsán. A jelenség akkor lép fel, ha olyan gyógyszereket szedünk együtt, amelyek növelik az agy szerotoninszintet vagy utánozzák annak hatását. A tünetek közül a legjellemzőbbek a következők: nyugtalanság, zavartság, fejfájás, hallucináció, kitágult pupillák, szapora szívverés, hasmenés, erőteljes verejtékezés, izomrángás, izommerevség, a járás nehezítettsége, gyengeségérzet és hidegrázás (libabőr kíséretében). Nagyon ritka ezeken felül a tudatvesztés, az epilepsziás roham, a rendszertelen szívritmus és a magas láz, de ilyenkor életet veszélyeztető tünetekről beszélünk.

Az Elmedoktor.hu egyik bejegyzése szerint a leggyakrabban az alábbi szerek vagy ezek kombinációi (a hatályos jogszabályok értelmében a hatóanyagokat írhatjuk csak le, de a hatóanyagot lekattintva megnézheti, mely készítmények tartalmazzák az adott hatóanyagot):

Mi áll a panaszok mögött?

Mint azt a Mayo Clinic témába vágó összeállításában is olvashatjuk, az emberi agyban az idegsejtek hírvivő molekulákkal, neurotranszmitterekkel (pl. szerotonin) kommunikálnak. Depresszió esetén azonban kevesebb szerotonin szabadul fel a szükségesnél, így ezt gyógyszerekkel érdemes korrigálni. A veszély abban rejlik, ha valaki túl sok gyógyszert vesz be, vagy bármilyen zavar támad a neurotranszmitter lebomlásában, és túl sok szerotonin kerül a rendszerbe. Ekkor az agyban, a belekben és a test többi részében is megemelkedhet a szerotoninszint, a tünetegyüttes kíséretében.

Az enyhe vagy közepesen súlyos esetben abba kell hagyni a gyógyszerszedést, de csakis a szakorvos mérlegelése után, súlyosabb esetben pedig kórházi ellátásra van szükség! Ha a tüneteket tapasztaljuk, azonnal mentőt kell hívni! Láz esetén a testhőmérsékletet a mentők érkezéséig csökkentsük hűtőfürdővel, vizes ruhával!

Mit tehetünk annak érdekében, hogy ne lépjen fel?

Minden esetben tájékoztassuk orvosunkat, hogy milyen gyógyszereket, vitaminokat vagy egyéb étrend-kiegészítőket szedünk, mert a szakember csak így tudja elkerülni a veszélyes kombinációkat! Ne csak a pszichiáternél legyünk őszinték, minden alkalommal, ha bármilyen orvosnál járunk!

Értékelje a cikket!

Hogy érzi magát? Országos eredmény megtekintése >>
Hogy érzi magát?
Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!
Milyen most a lelkiállapota?
Letargikus vagyok
Kissé magam alatt vagyok
Kiegyensúlyozott vagyok
Jókedvű vagyok
Majd kiugrom a bőrömből
Hogy érzi magát?
Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!
Hogy érzi most magát fizikailag?
Teljesen hulla vagyok
Voltam már jobban is
Átlagos formában vagyok
Jól vagyok
Kirobbanó formában vagyok
Hogy érzi magát?
Lelkiállapot
Fizikai állapot
Legjobban:
Legrosszabbul:
További cikkek
Szóljon hozzá Ön is és olvassa el mások hozzászólásait

Influenzatérkép

február 10. - február 16.
Influenzás tünetekkel
orvoshoz fordulók száma:
37 200
  • 0-14 évesek
  • 15-34 évesek
  • 35-59 évesek
  • 60 év felettiek

Humánmeteorológia

Humanmeterológia szolgaltatója

Fronthatás:
Nincs front

Maximum:
+6, +13 °C
Minimum:
-5, 0 °C

Hazánkban szombaton délelőtt az ország nagy részén gyengén fátyolfelhős lesz az ég, de a Dunántúlon egy tőlünk északra elhadó front felhőzete okozhat átmenetileg felhősebb időszakokat.

Egészséget befolyásoló hatások:
gyenge, közepes

Részletes adatok és előrejelzés

Tekintse meg az időjárási frontokat!Térképezze fel a pollen adatokat!

Kövesse a Házipatikát:

GyógyszerekGyógyszerkereső
GyógyszerHatóanyag