A cukros üdítők miatt gyakoribb a fájdalmas betegség?

A cukros üdítők, a fruktóz (gyümölcscukor) és a sör okolható a köszvény terjedéséért - egy új tanulmány szerint. 1970 óta a betegségben szenvedők száma megduplázódott.

A köszvény egykor a királyok betegsége volt, és a legtöbben úgy ismerik, mint egy olyan kórt, amelyet a túlzott húsevés, különösen a vörös húsok fogyasztása okoz. A fájdalmas betegség terjedőben van, a páciensek száma kétszeresére nőtt a hetvenes évek óta - a brit Daily Mail szerint .

A férfiaknál ez a leggyakoribb ízületi gyulladásos betegség (arthritis urica). Egy új tanulmány szerint terjedésében a cukros üdítők is felelőssé tehetők, s ma már minden 35 emberből egyet érint ez a probléma.

VIII. Henrik angol király még tényleg a húsevés miatt szenvedhetett a fájdalmas kórban, ám a mai páciensek a cukorral dúsított üdítők, a fruktóz és a sör következtében juthatnak el a kóros állapotba. (Néhány gyógyszer mellékhatása is lehet a köszvény.)

A köszvény a vér húgysavtartalmának növekedésével van összefüggésben. A húgysav a test mellékterméke, a vese választja ki. A apró, tű alakú kristályokban gyűlik fel az ízületekben és azok környékén . Ezek a kemény, tűszerű kristályok felelősek a gyulladásért és a fájdalomért.

Köszvény: üdítők és sör miatt

Egyelőre nem világos, hogy az emberek miért betegednek meg köszvényben. Valószínűleg ebben genetikai okok is közrejátszanak. Az sem tisztázott, hogy miért nő az esetek száma. Ám több országban, így az USA-ban, Ausztráliában és Kínában hasonló emelkedés tapasztalható, s mindenütt a XX. század második felétől kezdve.

A fruktózfogyasztás és az elhízás az egyik összetevője lehet e folyamatnak - mondja Dr. Peter Simkin, aki a Washingtoni Egyetem munkatársa, és a betegség terjedését tanulmányozza. Fruktózt élelmiszerek édesítésére használnak.

Éppen ezért amikor tanácsot adnak, akkor Simkinék a hús- és fruktózfogyasztás mérséklését ajánlják a pácienseknek, illetve a sörtől és az égetett szeszektől való tartózkodást. Az aszpirin alacsony dózisa és a bétablokkoló magas vérnyomás elleni szerek is összefügghetnek a köszvény magasabb kockázatával . Ugyanakkor a cseresznye fogyasztása a köszvényrohamok bekövetkezésének esélyét 35 százalékkal csökkenti.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.