Rákkeltő és rákellenes hatása is van a vörösbornak

A vörös szőlő héjában, illetve a vörösborban található rezveratrol nevű anyag védelmet nyújthat a daganatok kialakulásával szemben - annak ellenére is, hogy a vörösborban található alkohol rákkeltő hatású.

Az alkohol és a rák összefüggéseinek java részére az orvosok a Fanconi-anémia nevű genetikai betegség tanulmányozásával jöttek rá. A betegség 350 ezer újszülöttből egyet érint; a betegségre olyan génhibák jellemzőek, amelyek a DNS-javításban fontos szerepet játszó fehérjéket érintenek. A felhalmozódó hibás DNS pedig megnöveli a leukémia és a fej-nyaki rákok kialakulásának az esélyét. Ugyanúgy, ahogyan az alkohol okozta rákok esetében, a Fanconi-anémiásoknál is a rák okozója a csak részben lebontott alkoholmolekula.

Hogyan lesz valaki alkoholista? A kialakult alkoholizmus visszaesésekkel gyógyuló betegség. Megelőzni fokozatos kialakulása és a velejáró problématagadás miatt nagyon nehéz. A prevenciót nehezíti, hogy mi, magyarok - sajnos - alkoholizáló társadalomban élünk. Kattintson a részletekért ! Az alkohol lebontásának első lépésében acetaldehid keletkezik - mielőtt az aldehid-dehidrogenáz (ALDH, az acetaldehidet bontó enzim) segítségével ecetsavvá bomlana. Az acetaldehid karcinogén anyag, DNS-hibákat okoz, ami a Fanconi-anémiásoknál megnöveli a rák kialakulásának kockázatát, ugyanis náluk a DNS-javító mechanizmusok nem működnek. Ha valakinek az ALDH-szintje is alacsony, vagy hiányzik a szervezetéből ez, az alkohol lebontásához szükséges anyag, akkor a rák kialakulásának még nagyobb az esélye. "Ha valaki sokat iszik, az acetaldehid felhalmozódhat" - mondja a kutatás egyik vezetője, Robert Sclafani, a coloradói egyetem munkatársa.

A fej-nyaki rákok epidemiológiája azt mutatja, hogy ezeknek a betegségeknek a kialakulásában szerepet játszik az alkohol. Ugyanakkor az is kiderül, hogy nem mindegy, milyen típusú alkoholos italt fogyasztunk: a vörösbor-fogyasztók közül kerül ki a legkevesebb ilyen rákos eset. Úgy tűnik tehát, hogy a vörösbor tartalmaz olyan anyagot, amely képes ellensúlyozni az alkohol rákkeltő hatását.

A vörösbor tartalmaz olyan anyagot, amely képes ellensúlyozni az alkohol rákkeltő hatását

A vörösbor tartalmaz olyan anyagot, amely képes ellensúlyozni az alkohol rákkeltő hatását

Minél többet iszik valaki, annál több sérült DNS halmozódik föl a sejtjeiben, ami megnöveli a rák kialakulásának az esélyét. Ugyanakkor a vörösborban, illetve a szőlő héjában található rezveratrol eltávolítja azokat a sejteket, amelyek a leginkább sérült DNS-t tartalmazzák (tehát amelyek a leginkább valószínű, hogy rákos sejtekké váljanak). A szervezetnek persze vannak saját javító folyamatai is, de ha valaki túl sok alkoholt fogyaszt, ezek nem győzik eltávolítani a hibás DNS-ű sejteket, így a hibák halmozódnak. A rezveratrol eltávolítja a hibás DNS-ű sejteket, azaz rákellenes hatása van.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a vörösbor csodaszer, és a korlátlan fogyasztása nem jelent veszélyt - figyelmeztetnek a kutatók. Azt sem mondhatjuk, hogy az alkohol rákkeltő hatását a rezveratrol kiegyenlítené. A jövőben Sclafani és kollégái azt fogják megvizsgálni, hogy mennyiben használható a rezveratrol gyógyszerként a fej-nyaki rákok kialakulásának megelőzésében.

Az eredményekről a Medical News Today számolt be.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

A szinte zavartalanul napos időt követően a késő délelőtti, déli óráktól délután főként az északnyugati, északi tájakon már egyre jobban szűrheti a napsütést az északnyugat felől felvonuló magasszintű felhőzet. Az Észak-Dunántúl fölé emellett gomolyfelhők is sodródhatnak, de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. Napközben az északnyugati vidékeken időnként megélénkülhet a délies irányú szél, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás.Délután általában 32 és 37, késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.