A koffeinmentes kávé is védhet a ráktól

A rendszeres kávéfogyasztás, még akkor is, ha a kávé koffeinmentes, akár 50 százalékkal is csökkentheti a bélrendszeri daganatok kialakulásának rizikóját - derítette ki egy nemzetközi kutatócsoport.

A Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention című szaklapban megjelent tanulmány szerzői, dr. Stephen Gruber vezetésével arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehetnek a különböző kávétípusok az egyik leggyakoribb daganatos betegségre, a bélrendszeri rákokra . A bélrendszert érintő daganatos betegségek a vastag- és végbelet érintik, és évente több százezer embernél diagnosztizálják ezeket világszerte. Az American Cancer Society nevű szakmai szervezet szerint a férfiaknak 1:21-hez, míg a nőknek 1:23-hoz esélye van arra, hogy életük során bélrendszeri rák alakuljon ki náluk.

Azonban a világ egyik legnépszerűbb itala, a kávé jelentősen csökkentheti ezt a meglehetősen magas rizikót, ráadásul még akkor is, ha valaki a kíméletesebbnek tartott koffeinmentes kávét részesíti előnyben. A szakemberek összesen közel 10 000 egyéntől gyűjtött adatokat elemeztek, akik közül 5145-nél diagnosztizáltak bélrendszeri daganatot. A résztvevőktől nemcsak az egészségügyi adataikat kérdezték meg, de azt is, hogy a családban volt-e daganatos beteg, illetve milyen egyéb tényezők járulhattak hozzá a bélrendszeri tumor kialakulásához. Arra is rákérdeztek, hogy milyen ételeket fogyasztottak, illetve, mennyi kávét ittak naponta, részletesen kitérve arra, hogy ez a kávé koffeintartalmú vagy koffeinmentes, instant vagy filteres, hosszú vagy eszpresszó volt-e.

Az 5 leghalálosabb rák A kérdőívek elemzése során kiderült, hogy ha valaki egy-két adag kávét ivott naponta (ez mérsékelt kávéfogyasztásnak minősül), akkor mintegy 26 százalékkal csökkenthette a vastag- és végbéldaganat rizikóját, összehasonlítva azokkal, akik ennél kevesebbet kávéztak. Azonban, akik ennél több kávét ittak, naponta 3-4 csészével, azoknál a rizikó 50 százalékkal csökkent. A pozitív hatások ráadásul attól függetlenül jelentkeztek, hogy valaki milyen kávét fogyasztott a legszívesebben, és a védő hatás akkor is érzékelhető volt, ha valaki a koffeinmentes kávét részesítette előnyben.

A rendszeres kávéfogyasztás, még akkor is, ha a kávé koffeinmentes, akár 50 százalékkal is csökkentheti a bélrendszeri daganatok kialakulásának rizikóját

A rendszeres kávéfogyasztás, még akkor is, ha a kávé koffeinmentes, akár 50 százalékkal is csökkentheti a bélrendszeri daganatok kialakulásának rizikóját A szakemberek szerint a kávéban számtalan olyan vegyület található meg, melyek előnyösen hathatnak a szervezetünkre. Ezek közül a legismertebbek a koffein, illetve a különböző polifenolok, melyeknek olyan antioxidáns tulajdonságaik lehetnek, amelyek védik a sejtjeinket a daganatos sejtburjánzástól. Azonban egyéb vegyületek, például az úgynevezett melanoidinek is jótékonyan hatnak ránk, mert növelik a bélrendszer mozgékonyságát.

"A kávéban található egészséges összetevők mennyisége sok mindentől függ, például a növénytől magától, a pörkölési és az elkészítési eljárásoktól is. A bélrendszeri daganatok szempontjából a jelek szerint mindegy, hogy milyen formában isszuk a kávét" - mondta Stephanie Schmit, a kutatás másik szerzője.

A szakemberek azonban hozzáteszik, hogy még további kutatásokra van szükség, és nem lehet egyértelműen javasolni a kávét, mint bizonyos daganatos betegségek elleni védőitalt. Azonban a kávé pozitív hatásaival kapcsolatban egyre több és több bizonyíték születik, így aki szereti, nyugodtan ihat naponta akár 2-3 csészényit is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.