Ennyit számít, ha hetente eszünk halat

A szakértők egyetértenek abban, hogy a halfogyasztás egészséges, ám arról nincs mindegyikük meggyőződve, hogy az omega-3 étrend-kiegészítő megéri-e a pénzét.

A halfogyasztás szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásairól számos tanulmány készült már. Az ajánlások szerint hetente legalább kétszer kellene halat enni, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri megbetegedések gyakoriságát. A vizsgálati eredmények szerint alacsonyabb a vércukorszintje azoknak, akik csökkentik vöröshús-fogyasztásukat és rendszeresen a vízi állatokat részesítik előnyben.

Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás alig 5,2 kiló, ami nem egészen egyötöde az európai uniós átlagnak. Hogy miért nem fogyasztunk több halhúst - és egyébként miért kellene - arról az alábbi cikkünkben írtunk!

A halfogyasztás mellett szóló másik érv annak omega-3 tartalma: ezek a zsírsavak rendkívül fontosak a szervezetünknek, elsősorban a normális anyagcsere fenntartásához, és a betegségmegelőző hatásaik sem elhanyagolhatóak. Az omega-3 tartalmú halolaj a legnépszerűbb természetes táplálék az Egyesült Államokban a felnőttek (a 8 százalékuk fogyasztja) és a gyermekek körében. Szervezetünknek szüksége van erre az esszenciális, telítetlen zsírra, ám nem tudja előállítani, tehát tengeri hallal vagy táplálék-kiegészítőkkel pótoljuk.

Tényleg segít az omega-3?

De amíg az omega-3-nak egyre nő a népszerűsége, addig tanulmányok véget nem érő sora jelenik meg róluk, amelyekben a kutatók arra igyekeznek elegendő tudományos bizonyítékot gyűjteni, hogy valóban kedvező az egészségi hatásuk. "Nagyon sok a zavar, mert az utóbbi időben néhány tanulmányban kimutatták, hogy az omega-3 nem hasznos" - idézi a Szívderítő portál Dr. James O'Keefe, a Kansas Cityben lévő Szívgyógyászati Intézet Preventív kardiológiai osztályának igazgatóját.

A halfogyasztás mellett szóló másik érv annak omega-3 tartalma
A halfogyasztás mellett szóló másik érv annak omega-3 tartalma

Az omega-3 fogyasztásának első pozitív hatásáról az 1970-es években beszéltek először. A kutatók azt találták, hogy a grönlandi inuitok körében, akiknek az étrendje halban gazdag, sokkal ritkábban fordul elő szívroham, mint az amerikaiak között. Ebből kiindulva rengeteg olyan tanulmány született, amelyben azt igyekeztek bebizonyítani, hogy a halfogyasztás, illetve a halolaj tabletták szedése egészségesebb szívet épít fel. Az omega-3-akról azt is kimutatták, hogy csökkentik a gyulladást, amely sok betegség okozója, olyanoké, mint például a cukorbetegség , a demencia, a szívbetegségek, a makuladegeneráció és az ízületi gyulladás.

Heti egy halfogyasztás is segíthet

A Tufts Egyetem kutatói a közelmúltba újabb bizonyítékokat szolgáltattak a zsírsavaknak szív egészségére gyakorolt pozitív hatásáról. A kutatók megvizsgálták az omega-3-ak szintjét 45 637 egészséges ember a vérében és szöveteiben, hogy felfedezzék a kapcsolatot a zsírsav szintje és a szívkoszorúér-betegségek között. Mint kiderült, a végzetes kimenetelű szívrohamra való kockázatot jelentősen csökkenti.

Minden egyes halas fogás hetente 10 százalékkal csökkentette a kockázatot, és azoknál, akik a legtöbb halat ették, 20 százalékkal alacsonyabb volt a végzetes szívrohamra való kockázatuk azokhoz képest, akik a legkevesebb halat ettek. Ennek egyik fő oka, hogy az omega-3 zsírsavak stabilizálják a szívburkot, így meggátolja az életveszélyes ritmuszavarok kialakulását. A kutatók azt javasolják, hogy hetente kétszer-háromszor együnk zsíros, olajakban gazdag tengeri halat, például lazacot vagy heringet, hogy a szükséges omega-3-at a szervezetünkbe juttassuk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.