Plusz kilók a zöldségek és a gyümölcsök miatt? Lehetséges!

Egy széles körű európai kutatásból kiderült, hogy a nagy mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztása még nem véd meg a gyakran az öregedéssel járó testsúlynövekedéstől. Az egyetlen kivételt azok jelentik, akik nemrég szoktak le a dohányzásról.

Az American Journal of Clinical Nutrition szakfolyóiratban megjelent kutatásban 10 európai országban közel 374 ezer felnőttet követtek után öt éven keresztül. Kiderült, hogy a legtöbb zöldség-gyümölcsöt fogyasztók ugyanakkora eséllyel voltak kitéve a hízásnak, ha a többi tényezőt, köztük a kalóriabevitelt és a testmozgási szokásokat is számításba vették.

Az eredmények ennek ellenére nem jelentik azt, hogy le kell állni a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával. A növényi élelmiszerekben lévő tápanyagok a kutatást vezető Anne-Claire Vergnaud, az Imperial College London kutatója szerint segítenek távol tartani a szívbetegségeket és a daganatos betegségek bizonyos típusait.

A korábbi kutatások azt mutatták, hogy ha túlsúlyos személyeknek írták elő több zöldség és gyümölcs fogyasztását, az étrendi változtatás segített a fogyásban. A mostani eredmények azonban az életmód teljes körű hatását hangsúlyozza az egészséges testsúly megőrzésében az életkor előrehaladtával.

Vergnaud kutatócsoportja 25 és 70 év közötti felnőttek étrendjével és testsúlyával kapcsolatos információkat gyűjtötték öt éven keresztül. A vizsgálati időszakban az alanyok átlagosan fél kilogrammot híztak évente. A férfiak esetében a zöldség-gyümölcs fogyasztás növekedésével a testtömeg-növekedés valamelyest csökkent. Ez az összefüggés azonban azonnal eltűnt, amint a kutatók számításba vették az egyéb tényezőket, például a férfiak napi kalóriabevitelét, a testmozgást és az iskolázottság szintjét.

A túlsúlyos nők körében azok, akik bevallásuk szerint a legtöbb zöldség-gyümölcsöt fogyasztották, többet is híztak a következő öt év alatt. A kutatók szerint ez azért lehet, mert közülük néhányan fogyókúrás étrendet követhettek, ami zöldségfogyasztásra ösztönöz. A különleges étrendet követők testsúlya időszakonként hírhedten ingadozik. Egyetlen csoportban figyelték meg a nagyobb mennyiségű zöldség-gyümölcs fogyasztás és a kevesebb hízás összefüggését: azok körében, akik nemrég szoktak le a dohányzásról.

A szakértők általánosságban mindenképpen azt javasolják, hogy egészségünk megőrzése érdekében fogyasszunk sok gyümölcsöt és zöldséget. A DASH diéta például 4-5 adag zöldséget és ugyanennyi zöldséget ír elő naponta. A kutatások szerint az átlagos amerikai felnőttek naponta csupán két-három adag zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak összesen.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.