Megdőlt egy fontos tévhit a cukorról

Három neves európai egyetem közös kutatócsoportot állított fel azzal az elhatározással, hogy megvizsgálja a "cukorpálya" mítoszát, amely szerint a cukor jobb hangulatba hozhat bennünket. Kiderült, hogy ez a közfeltevés nem állja meg a helyét.

Mivel a magyarok meglehetősen elhízottak , azt gondolhatnánk, hogy ebben jelentős szerepet játszik az energiabombaként működő cukros ételek és italok fogyasztása. Csakhogy tavaly készült egy reprezentatív országos kutatás , amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából firtatta a magyarok ízekhez való viszonyát. Kiderült, hogy tízből négyen az édeset kedvelik a leginkább, míg a sósat csak a válaszadók negyede. A leginkább édesszájúak a 30-49 évesek, a legkevésbé pedig az 50 év felettiek vonzódnak az édességekhez. A válaszadók közel fele, azaz 46 százalék átlagosnak érzi a cukorfogyasztását, 5 százalék pedig egyáltalán nem fogyaszt cukrot.

Mintha nem lennénk szinkronban a világgal, mert az 1970-es évek végétől a 2000-es évek elejéig a cukros italokkal történő energiabevitel globálisan 135 százalékkal nőtt. A kutatók által az 1988-1994 és 1999-2000 között összegyűjtött adatokat alapján kiderült, hogy mindkét periódusban az első számú "energiahordozók" az üdítőitalok voltak. Annak ellenére, hogy az elhízás okai összetettek, nem nehéz elképzelni, hogy a cukorral édesített italok ebben jelentős szerepet játszanak - írja a Medical News Today .

cukor
A cukor nem édesíti meg az életet. Fotó: 123rf

Talán ízlés dolga, de azok között, akik egyáltalán isznak üdítőket, közel kétszer többen vannak azok, akik a csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes változatokra szavaznak. De ebben kevés a tudatosság, hiszen a válaszadók többsége nincs tisztában a nemzetközi cukorfogyasztási ajánlással , azaz, hogy a napi energiabevitel legfeljebb 10 százalékát fedezhetnénk cukorból. A válaszadók 3 százaléka szerint egyáltalán nem szabad cukrot fogyasztani, míg 13 százalék az ajánlottnál többet gondol elfogadhatónak.

Az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat ( OTÁP 2014 ) szerint a felnőtt lakosság hozzáadottcukor-bevitele az elmúlt 25-30 évben számottevően csökkent, majd a közelmúltban minimálisan megnőtt. A férfiak esetében a 2009-es 6,9 százalékról 2014-re 7,6 százalékra, a nőknél pedig 8-ról 8,6 százalékra emelkedett a hozzáadott cukor aránya a napi energiabevitelen belül. Azaz nem mondhatjuk magunkat különösebben édesszájúnak, hiszen bőven belül vagyunk a 10 százalékos WHO-ajánláson.

A közelmúltban számos kutató részletesebben megvizsgálta a cukor és a mentális egészség kapcsolatát is. Az egyik tanulmány például arra a következtetésre jutott, hogy a cukorbevitel hosszú távon károsítja a psziché egészségét. Az ilyen típusú vizsgálatok felkeltették a közvélemény érdeklődését a cukorfogyasztás kognitív hatásaival kapcsolatban. Az eddigi kutatások eredményei azonban messze nem tűntek perdöntőnek.

Akárhogyan nézték, a túl sok cukor hatása rossz

Dr. Konstantinos Mantantzis a berlini Humboldt Egyetemen, Dr. Sandra Sünram-Lea a Lancaster Egyetemen, valamint Dr. Friederike Schlaghecken és Elizabeth Maylor professzor a Warwicki Egyetem Pszichológiai Tanszékén ezért megvizsgálta a cukor hatását a hangulat különböző aspektusaira, például a haragra és a depresszióra. Végül az derült ki a 31 különféle tanulmányból összegyűjtött adatok alapján (amelyek közel 1300 felnőttől származtak), hogy a cukor nem javítja a hangulatot, és a fogyasztás után az emberek kevésbé maradnak éberek, sőt fáradtabbá válnak - tudósított a MedicalXpress .

A Science Direct felületén elérhető tanulmányban leírtak szerint megvizsgálták azt is, hogy a fogyasztott cukor mennyisége és típusa befolyásolhatja-e a hangulatot, és hogy az igényes lelki és fizikai tevékenységekben való részvétel tesz-e bármilyen-e különbséget a hatás kialakulásában. A kutatók azt találták, hogy:

- A cukorfogyasztás gyakorlatilag nem befolyásolja a hangulatot, függetlenül attól, hogy mennyi cukrot fogyasztunk, vagy hogy az emberek közben igényes tevékenységeket folytattak-e.

- A cukrot fogyasztók fáradtabbnak és kevésbé ébernek érezték magukat, mint azok, akik nem ettek cukrot.

- A "cukorlöket" elképzelés csak egy mítosz, anélkül, hogy bármiféle igazság lenne mögötte.

Popkultúra tudomány ellen

Elisabeth Maylor kifejtette: "Reméljük, hogy eredményeink hosszú távon elhalványítják a cukorlöket mítoszát, és tájékoztatják a közegészségügyi hatóságokat a cukorfogyasztás csökkentése érdekében. Konstantinos Mantantzis, a tanulmány vezetője pedig kijelentette: "Az a gondolat, hogy a cukor javíthatja a hangulatot, a populáris kultúrában igen elterjedt, annyira, hogy az emberek a világ minden táján cukortartalmú italokat fogyasztanak , hogy éberebbek legyenek. Megállapításaink nagyon egyértelműen jelzik, hogy az ilyen állítások nem bizonyítottak. Ha bármi is történik velünk a cukor elfogyasztása után, az valószínűleg, hogy rosszabbul érezzük magunkat."

A cukorról leszokni, illetve jelentős mértékben csökkenteni a cukorfogyasztást nem könnyű, de nagyon megéri: laposabb has, szebb, fiatalosabb, egészségesebb bőr lesz a jutalmunk, és ez még messze nem minden. Részletek!

Dr. Sandra Sünram-Lea hozzátette: "Az elmúlt években az elhízás, a cukorbetegség és a metabolikus szindróma emelkedése rámutat, hogy bizonyítékokon alapuló táplálkozási stratégiákra van szükség az egészséges életmód egész életen át tartó előmozdítása érdekében. Amit találtunk, azt jelzi, a cukros italokkal és snackkel való gyors üzemanyag-feltöltés nem működik, nem leszünk ettől fókuszáltabbak."

Az okoscimke.hu (amely ugyan hasznos, de nem független információszolgáltató, hiszen a Coca-Cola áll mögötte) azt írja , hogy a magyar fogyasztók 89 százaléka figyel oda cukorbevitelre, s a vásárlási döntéseikre 66 százalékban hatással van a cukortartalom, amelyet csak a tartósítószerekre való 73 százalékos figyelem előz meg. Ezek a számok Sünram-Lea igazát erősítik. Magyarországon volna igény a bizonyítékokon alapuló táplálkozási stratégiákra. Ezek térnyerésével talán az általános kedélyállapotunk is javulna, ha már egyszer ezt a cukortól nem várhatjuk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.