Az algaolaj kiváló omega-3 zsírforrás

Az algaolaj az omega-3 zsírsavak (DHA) lehetséges forrása, és javítja a vér koleszterinszintjét is.

Az omega-3 dekozahexaénsavval (DHA) kiegészített algaolaj csökkentheti a vér triglicerid (TG) szintjét, és növeli a nagy sűrűségű (HDL), illetve az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterin szintjét derült ki egy tanulmányból, melyet a Cleveland Clinic, a Harvard School of Public and Health és a Brigham and Women Hospital amerikai kutatói végeznek.

Az értékes omega-3 zsírsavak

A dekozahexaénsav (DHA) és az eikozapentaénsav (EPA) omega-3 zsírsavak , amelyek a zsíros halakban, például a lazacban, a tonhalban és a makrélában találhatók. Mindkét zsírsav fogyasztása ajánlott, de nagyobb mennyiségben javasolt terhes vagy szoptató nőknek, illetve azoknak, akiknél a szívkoszorúér betegségének kockázata fennáll. Omega-3 zsírsavak főként azokból a vadon élő halakból nyerhetők, amelyek tengeri algával táplálkoznak. Azonban túlhalászás és egyéb okok miatt ezeknek a halaknak a populációi szigorúan szabályozottak. A halgazdaságok megkísérelték a hiányt kitölteni és gondoskodni más halszerzési módról, de a gyakorlatban nehéz megvalósítani, mert környezetvédelmi aggályok merültek fel.

Az algaolaj, mint omega-3 forrás

Az algaolaj jó alternatíva lehet az omega-3 zsírsavak pótlására, de ennek hatását a szívkoszorúér-betegség kockázati tényezői esetében nem vizsgálták meg alaposan. Ezért ez a legújabb tanulmány azért készült el, hogy fény derüljön az algaolaj és a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezői közötti kapcsolatra, így például a magas vérnyomásra vagy a magas trigliceridszintre (TG).

A vizsgálatok 1996 és 2011 között, összesen 485 résztvevővel zajlottak. A személyek életkora 24 és 59 év közötti volt, és a vizsgálatok többsége hat hétig tartott. A felhasznált algaolaj pótvegyületei EPA-t egyáltalán nem, vagy csak elhanyagolható mértékben tartalmaztak. A tanulmány megállapította, hogy az algaolaj pótlásnak hatása volt a TG, a HDL és az LDL koleszterinszintre.

A kutatók a TG szint esetén 15% csökkenést, a HDL koleszterinszintnél 5%, az LDL koleszterinszintnél 8%-os növekedést figyeltek azoknál az alanyoknál, akik algaolajjal egészítették ki a táplálkozásukat. Úgy gondolják, hogy hatásaként a DHA csökkenti a TG szintet, és növeli az LDL koleszterinszintet. Az a folyamat nem ismert, amely szerint a DHA megnöveli a HDL koleszterinszintet.

Az elemzés során a DHA közepes dózisa napi 1,68 gramm volt. Ez megegyezik a valódi pótlás mennyiségével, sokkal inkább, mint az étrendben általában megehető mennyiséggel. Összehasonlításként, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság a felnőttek számára, a megfelelő étrend szerint az EPA-ra és a DHA-ra együttesen napi 0,25 grammot határoz meg. Terhes és szoptató nőknek még 0,1-0,2 gramm DHA-t kellene bevennie naponta, és napi 0,05-0,1 grammnak megfelelőt nagyobb csecsemőknek. Az európaiak körülbelül 1-2 adag zsíros halat (például tonhal, lazac, makréla, hering) esznek havonta, habár a javasolt mennyiség heti 2-3 alkalom. Azonban a csökkenő halállomány miatt az alternatív EPA- és DHA-forrás megtalálása egyre meghatározóbbá válik.

Kiegyensúlyozott táplálkozás

Jelenleg algát tenyésztenek, hogy abból DHA-ban gazdag algaolajat nyerjenek, amivel az ételeket fel lehet javítani vagy kiegészítő készítményeket gyártani. Az élelmiszerek már olíva- és repceolajjal, valamint szójatejjel dúsítottak, beleértve a csecsemőtápszereket is. Ha valaki kiegészítőket szed, akkor orvossal ellenőriztetnie kell, hogy megelőzze a mellékhatásokat, különösen azoknál a szívkoszorúér-betegség kockázatával élő embereknél fontos, akik esetleg más gyógyszereket is szednek.

A halolajjal összehasonlítva az algaolaj ugyanannyira hatékony, sőt, az omega-3 zsírsav fenntarthatóbb forrása lehet. Általában véve ezek a kiegészítők a tápanyaghiány leküzdését segítik, amikor az ajánlott mennyiséghez nehéz hozzájutni. Azonban a legjobb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra való törekvés lenne, ennek kell az elsődleges célnak maradnia.

Forrás: Európai Élelmiszer Információs Bizottság

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.