Szalonna vagy tojás: melyik rontja inkább a koleszterinértékeket?

Magas koleszterintartalma miatt sokáig tartottak a szakemberek a tojástól. Egy új kutatás szerint azonban inkább a feldolgozott húsok okozhatnak bajt.

A Dél-ausztráliai Egyetem új kutatása szerint a tojás – koleszterintartalma ellenére – nem is olyan diétás gonosztevő, mint amilyennek sokáig beállították. Ehelyett a szalonnában és a kolbászban található telített zsírok emelhetik meg valójában a káros LDL-koleszterin szintjét. – olvasható az egyetem által kiadott közleményben.

fiatal lány két tojást tart a szeme elé viccesen a konyhában
"Nem a tojás miatt kell aggódnod, hanem a plusz adag szalonna vagy a köretként felszolgált kolbász az, ami nagyobb valószínűséggel befolyásolhatja a szíved egészségét." Fotó: Getty Images

A tojásfogyasztás hatása a koleszterinszintre

A tojás egyedülálló élelmiszer, amely gazdag koleszterinben, de valójában alacsony telített zsírtartalmú. Évtizedeken át azt hallottuk, hogy a tojás fogyasztása – különösen a sárgája – növeli a koleszterinszintet és így a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is. Noha a tojássárgájában kevesebb lutein és zeaxantin van, mint a zöld leveles zöldségekben, de ezek a tápanyagok a tojásból sokkal jobban felszívódnak. Ez azt jelenti, hogy szervezetünk könnyebben tudja őket hasznosítani, például a szem egészségének védelmében.

Egy friss, több mint 100 ezer ember adatait elemző nemzetközi kutatás most megdönti ezt az elképzelést. A kutatók nem találtak bizonyítékot arra, hogy a rendszeres tojásfogyasztás összefüggne a szívbetegségek, a szívinfarktus vagy a stroke gyakoribb előfordulásával. A kutatás célja az volt, hogy megbízható adatokat nyújtson arról, miként hat a magas étrendi koleszterinbevitel – például a tojásfogyasztás – a vérzsírszintekre egy egészséges, alacsony telített zsírtartalmú étrend részeként.

Több országot és kultúrát bevontak a kutatók, különböző jövedelmi szinteken élő emberek étkezési szokásait vizsgálva. A napi egy tojást fogyasztók esetében sem emelkedett a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, sőt, a kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy a tojás értékes tápanyagforrás. Fehérjében, vitaminokban és ásványi anyagokban is gazdag.

A bizonyítékok egyértelműek: a telített zsírban gazdag étrendet kerülni kell

A kutatók az étkezési koleszterin és a telített zsír LDL-koleszterinre (a „rossz” koleszterinre) gyakorolt független hatásait vizsgálták, és megállapították, hogy napi két tojás elfogyasztása – egy magas koleszterintartalmú, de alacsony telített zsírtartalmú étrend részeként – valójában csökkentheti az LDL-szintet és a szívbetegségek kockázatát.

Jon Buckley professzor, a kutatás vezetője szerint itt az ideje újragondolni a tojások hírnevét. „A tojást régóta igazságtalanul mellőzik az elavult étkezési tanácsok miatt. Pedig egyedi – magas a koleszterinszintje ugyan, de alacsony a telítettzsír-tartalma. Mégis a koleszterinszint az, amely gyakran arra készteti az embereket, hogy megkérdőjelezzék a tojás helyét az egészséges étrendben.”

Egy hagyományos reggeli biztosan tartalmaz tojást mint alapvető összetevőt – kivéve, ha a mai dietetikai elvek alapján kerüljük a fogyasztását. „Ha főtt reggeliről van szó, nem a tojás miatt kell aggódnod, hanem a plusz adag szalonna vagy a köretként felszolgált kolbász az, ami nagyobb valószínűséggel befolyásolhatja szíved egészségét” – erősíti meg Buckley professzor. Ez persze nem azt jelenti, hogy mostantól tojással kellene mindent kiváltani az étrendben, de egyensúlyban tartva a tojás ismét helyet kaphat a kiegyensúlyozott, egészséges étrendben – anélkül, hogy aggódnunk kellene miatta.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.