Öntsünk tiszta tejet a pohárba: káros vagy sem?

A tej a mondás szerint erő és egészség, többek között fehérjét szállít és erősíti a csontokat. De egyes a kutatók szerint rendszeres fogyasztása hatással lehet a genetikai örökségünkre is, és növeli olyan súlyos betegségek kialakulásának kockázatát, mint a cukorbetegség vagy a rák. Mi az igazság?

A tej és a tejtermékek régóta népszerűek a világban, egész iparág épült a gyártásukra, több táplálkozási szervezet is javasolja, hogy igyunk napi egy pohár tejet. De tényleg így van? Mik az összefoglalta az ezzel kapcsolatos tudományos kutatásokat és következtetéseket.

A tej tartalmaz:

  • kalciumot, ami erősíti a csontokat
  • fehérjét
  • telített zsírokat, amelyek csak megfelelő mértékben jók, ezért ajánlottak az alacsony zsírtartalmú tejterméket
  • káros transzzsírokat, amelyek nemcsak mesterséges úton jönnek létre a tejgyártás egyes fázisaiban, hanem például a szarvasmarhák emésztőrendszerében is megtalálhatóak
  • tejcukrot (laktóz), amelyre sokak emésztőrendszere érzékeny (Cikkünkből minden kiderül. A kutatók között a tejnek vannak ellenzői és támogatói is. Bodo Melnik, az osnabrücki egyetem bőrgyógyász professzora egészen odáig ment, hogy azt állította, "a tej úgy működik, mint egy vírusos fertőzés". Nem is tud egyszerű táplálékként nézni a tejre, inkább úgy, mint egy "evolúciós programra", amely azért jött létre, hogy a fajok gyorsabban nőjenek.

    Egyszerűbben fogalmazva a tej a csecsemők és a borjak számára ideális étel, mert növekedniük és erősödniük kell, de Melnik szerint a felnőttek számára ártalmas. Szerinte a tej aktivál bizonyos folyamatokat a szervezetben, amelynek során például pattanások képződnek, vagy felgyorsítja az érelmeszesedés (ateroszklerózis), a cukorbetegség, az elhízás, a rák és a neurodegeneratív betegségek (pl. Alzheimer-kór, Parkinson-lór, demencia stb.) kialakulását.

    "Számos tanulmány kimutatta már, hogy mindenkinek, aki sok tejet iszik, magas az IGF-1 szint (inzulinszerű növekedési faktor) a szervezetében” – magyarázza Katharina Nimptsch, a berlini Max Delbrück Center munkatársa, aki jelenleg is kutat a témában. Szerinte is lehet összefüggés a tejfogyasztás és a civilizációs betegségek kialakulása között, de arra is rávilágít, hogy a hivatalos, átfogóbb kutatások nem igazolják, hogy a tej káros lenne a felnőtt emberi szervezetnek.

    Napi egy-két pohár tejet nyugodtan fogyaszthatunk, ha orvosunk nem tanácsolta az ellenkezőjét "A tudósok szerint a tej nem növeli sem a prosztatrák, a Rákkutatási Világalap szerint itt van összefüggés.

    De más, kimutatható hátrányai is vannak a tejnek. Egy svéd tanulmány szerint például a laktózérzékenyek ritkábban betegszenek meg emlő-, petefészek- és tüdőrákban, ami összefüggésben lehet azzal, hogy nem isznak tejet.

    Van viszont olyan terület, ahol a kutatások is ellentmondanak egymásnak. Ilyen a mell- és vastagbélrák kialakulása, ahol egyesek szerint a kevés, mások szerint a sok tej jó, és lehet összefüggés aközött is, hogy az európai szarvasmarhából származik-e a tejtermék, vagy sem.

    Ebben a tejban lévő úgynevezett mikroRNS-nek van nagy szerepe (ami kisebb mennyiségben pl. a tojásban is megtalálható), amelyek egyes kutatások szerint megváltoztathatják az ember gének tevékenységét. A nebraskai egyetemen Zemplényi János laboratóriumi kutatásai például ezt bizonyítják, de szerinte ennek számos pozitív hatása van, például erősödnek a csontok, ezért kifejezetten ajánlja a tejfogyasztást.

    Összefoglalva tehát, bárhogy is hangsúlyozzák sokan a tej és a tejtermékek káros hatásait, valójában még nem találtak meggyőző tudományos érvet ennek alátámasztására, úgyhogy napi egy-két pohár tejet nyugodtan fogyaszthatunk – már ha az orvosunk nem tanácsolta az ellenkezőjét.

    Forrás: Spiegel.de

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Felhőtlen, száraz idő várható. Általában gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, néhol a szelesebb északnyugati részeken ennél melegebb lehet a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.