Mire jó napi három csésze kávé?

Napi három csésze kávé csökkentheti a stroke és a szívbetegség okozta halálozás kockázatát - állítja egy új tanulmány. De nem mindegy, hogy milyen típusú feketét iszunk, és mekkora csészével.

Azoknál, akiknél nem diagnosztizáltak semmilyen szívbetegséget, napi 0,5-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása csökkenti a szívbetegség, a stroke és a korai halálozás kockázatát azokhoz képest, akik egyáltalán nem kávéznak - derült ki abból a tanulmányból, amit múlt héten, az Európai Kardiológiai Társaság éves ülésén prezentáltak. A UK Biobank több mint 468 ezer brit kávéfogyasztási szokásain alapuló vizsgálatáról a CNN is beszámolt .

kávéfogyasztás jótékony hatásai a szívre
A mértékkel fogyasztott kávé amellett, hogy finom, jótékony hatásai is vannak. Fótó: Getty Images

A rendszeres és mérsékelt kévéfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaival egyébként már számtalan tanulmány foglalkozott. Ezek többek között megállapították, hogy a mértékkel fogyasztott fekete megvédheti a felnőtteket a 2-es típusú diabétesz kialakulásától, ahogy például a Parkinsor-kór, az Alzheimer-kór és a prosztatarák kialakulásának csökkenő kockázatával is összefüggésbe hozták.

Kávé, kávé, kávé

Ami a szívbetegségeket illeti, három, a témában készült nagy tanulmány adatainak elemzéséből azt szűrték le a kutatók, hogy napi egy vagy több csésze fekete - vagyis nem ízesített - koffeintartalmú kávé hosszú távon csökkenti a szívelégtelenség kockázatát. A háromból két tanulmány szerint napi egy csésze 5-12 százalékkal, a harmadik tanulmány szerint napi két vagy több csésze fekete körülbelül 30 százalékkal csökkenti a szívelégtelenség kialakulásának kockázatát.

Nagyon sok ember napi szinten kávézik annak érdekében, hogy könnyebben magához térjen reggel, és hogy napközben is éberebb maradjon. A koffein a legszélesebb körben fogyasztott stimuláns a világon - azonban nem mindenkire hat egyformán .

Noha az ok-okozati összefüggéseket még nem tudják bizonyítani, az eredmény a kutatókat is meglepte. "A kávéról és a koffeinről sokan még mindig azt gondolják, hogy "rosszat tesznek" a szívnek, mert a szapora szívdobogással és a magas vérnyomással társítják. Ez az elképzelés most megdőlni látszik" - idézte a CNN David Kaót, a tanulmány vezető szerzőjét, a Colorado Egyetem Orvosi Karának munkatársát.

"A kávé része lehet az egészséges táplálkozásnak, ha feketén isszuk, vagyis hozzáadott cukor és magas zsírtartalmú tejtermékek, például tejszín nélkül" - tette hozzá Penny Kris-Etherton dietetikus, az Amerikai Szívgyógyász Szövetség egyik bizottságának korábbi elnöke, aki ebben a kutatásban ugyan nem vett részt, de a témában szakértőnek számít.

A mennyiségre érdemes odafigyelni

Az Amerikai Szívgyógyász Szövetség is óva int attól, hogy a kávét alaposan felturbózva fogyasszuk, a tejtermékek, a különféle cukrok és ízesítők, tejmentes tejszínhabok ugyanis sok felesleges kalóriát és zsírt tartalmaznak, amelyek semmissé tehetik a kávé szívműködésre gyakorolt előnyeit. A szövetség arra is felhívja a figyelmet, hogy egyáltalán nem mindegy, mekkora csészével iszunk, az a csésze ugyanis, amire a legtöbb tanulmány hivatkozik, mindössze nyolc unciás (körülbelül 240 ml), míg a kávézókban a "nagy kávé" általában 16 unciát tartalmaz.

Az, hogy hogyan főzzük, szintén befolyásolhatja a kávé egészségre gyakorolt előnyeit. A szűrt kávé "felfogja" az olajos részben levő cafestol nevű vegyületet, ami hozzájárulhat a "rossz koleszterinszint" emelkedéséhez. A török kávéból és alapvetően az eszpresszóból viszont a cafestol nem távozik.

Az is tény, hogy nem minden felnőtt számára jár előnyökkel a rendszeres kávéfogyasztás. Például az alvásproblémákkal, vagy ellenőrizetlen cukorbetegséggel küzdő embereknek és a várandós nőknek a szakértők szerint érdemes konzultálniuk orvosukkal, mielőtt napi három csésze kávéban levő koffeint iktatnak étrendjükbe.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Az ország nagy részén napos idő lesz legfeljebb kevés fátyolfelhők mellett. Ugyanakkor az északnyugati tájak fölé vastagabb fátyolfelhők, illetve délután, estefelé gomolyfelhők is sodródhatnak de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. A délies szél az Észak-Dunántúlon olykor megélénkül, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Délutánra 31 és 37 fok közé melegszik fel a levegő. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.