Ezért egyen növényi fehérjét

A növényi eredetű fehérjék nagy mennyiségű fogyasztása csökkentheti, míg az állati fehérjék, különösen a vörös húsok fogyasztása növelheti a bármilyen eredetű halálozás kockázatát - derült ki egy amerikai tanulmányból.

A Massachusettsi Általános Kórház kutatójaként dolgozó Mingyang Song és kollégái két hosszú távú tanulmány, a Nurses' Health Study (NHS) és a Health Professionals Follow-up Study (HPFS) adataira építették a vizsgálatukat. Az 1980-as években indult tanulmányok több mint 170 ezer ember egészségi adatait gyűjtötték össze.

A résztvevők kétévente egészségükre, négyévente étrendjükre vonatkozó kérdőíveket töltöttek ki. A kutatók több mint 30 évnyi NHS-adatot és 26 évnyi HPFS-adatot elemeztek. Az érintett időszakokban a résztvevők közül több mint 36 ezren meghaltak: majdnem kilencezren szív-és érrendszeri betegségek, nagyjából 13 ezren rák és körülbelül 14 ezren egyéb okok miatt.

Ha egészségesen akar étkezni, érdemes mérsékelni a vörös húsok használatát

Az életmódbeli és táplálkozással összefüggő kockázati tényezőket figyelembe véve a kutatók gyenge kapcsolatot mutattak ki az állati eredetű fehérjék – bármilyen húsféle, tojás, vagy tejtermék - nagy mennyiségű fogyasztása és a bármilyen eredetű halálozás megemelkedett kockázata között, míg a növényi eredetű fehérjék - kenyér- és gabonafélék, tészták és hüvelyesek – fogyasztását az alacsonyabb halálozási aránnyal hozták összefüggésbe.

Még alaposabb analízissel azt is megállapították, hogy az állati eredetű fehérjék bevitele csupán azoknál a résztvevőknél növelte a halálozás kockázatát, akikre igaz volt az egészségtelen életmód legalább egy tényezője, vagyis elhízottak voltak, súlyhiánnyal küzdöttek, nagy mennyiségű alkoholt fogyasztottak, dohányoztak, vagy keveset mozogtak.

Nemcsak arra kell figyelnünk, mennyi kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, hanem azt is, honnan jönnek azok a kalóriák. A túl sok fehérje például árthat az egészségnek, legalábbis a középkorúaknál. Részletek!

A JAMA Internal Medicine című amerikai folyóiratban közölt tanulmány szerint a megnövekedett kockázat azonban teljesen eltűnt az egészséges életmódot folytató résztvevőknél.

A különböző proteinforrásokat elemezve a kutatók megállapították, hogy az állati fehérjék közül elsősorban a feldolgozott és feldolgozatlan vörös húsok , köztük a marhából és sertésből készült termékek fogyasztása van összefüggésben a fokozott halálozási kockázattal, ezért érdemesebb inkább halat, vagy baromfit választani.

Forrás: MTI

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.