Az egészséges és a káros zsírok

Bár az egészséges táplálkozást legtöbben a zsírszegény étkezéssel teszik egyenlővé, bizonyos zsírok egyáltalán nem testünk ellenségei.

Az elmúlt negyven évben a táplálkozási szakértők a zsírok fogyasztásának csökkentését javasolták, ez az egyoldalú gondolkodás azonban tévútra vezette az elhízás és a cukorbetegség elleni küzdelmet - nyilatkozta a Time magazinnak Dr. David Ludwig, a Harvard School of Public Health táplálkozási szakértője.

Nem minden zsír kártékony

A közhiedelemmel ellentétben a zsír nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára: szükség van rá bizonyos vitaminok és ásványi anyagok felszívódásához, a sejteket kívülről határoló sejthártya kialakulásához, az izommozgáshoz vagy a véralvadáshoz.

Kutatások igazolták a mediterrán diéta jótékony hatásait

Nem mindegy ugyanakkor, hogy milyen zsírokból válogatunk be a táplálkozásunkba: a mediterrán és skandináv diétában található zsírosabb ételek - például az olívaolaj, olajos magvak vagy zsírosabb halak - kimondottan egészségesnek számítanak. Összességében a zsírok közül elsősorban a növényi eredetűeket (például az avokádó vagy a kókusz) érdemes előnyben részesíteni. Persze szervezetünk szempontjából az élelmiszer valódi értékét a teljes tápanyagtartalma adja, nem csupán a zsírokat kell figyelembe venni. A görög joghurt és a sajtfélék fogyasztása például a fermentálás során keletkező baktériumok miatt fejti ki jótékony hatását a szervezetünkre. Több kutatás is igazolta, hogy élettani hatásuk szempontjából a hagyományos tejtermékek egészségesebbek a zsírszegényeknél.

Naponta egy kis maréknyi dióféleség elfogyasztása csökkentheti a legsúlyosabb, életet veszélyeztető betegségek kialakulásának kockázatát és egyúttal enyhíti ezek lefolyását. Hogy miért, arról az alábbi cikkünkben írtunk!

Azt együk, amiből az élet fakad

Dr. Lydia Bazzano, a Tulane-i Egyetem szakértője szerint számos kutatás igazolta, hogy a szívbetegségek megelőzéséért és a súlykontrollért sokkal inkább a szénhidrátbevitel csökkentésével lehet tenni. Ugyan a zsírok egészségre gyakorolt hatásairól további kutatások szükségesek a szakértő szerint, bizonyos élelmiszerek fogyasztásáról már igazolták, hogy jót tesz az egészségnek. Nagyjából a szakértők is egységes álláspontot képviselnek az avokádó, az olajbogyók, az oliva olaj és a magvak fogyasztásának jótékony hatásairól.

A legegyszerűbb szabály, amit az étkezésünk kapcsán megfogadhatunk, Dr. Dariush Mozaffarian bostoni táplálkozási szakértő szerint az: biztosan egészségesek azok az élelmiszerek, melyekből "élet fakad". Ilyenek például a magvak, a diófélék , a növények gyökerei (például sárgarépa), olajbogyók, gyümölcsök. Fontos továbbá, hogy a szénhidrátbevitelt minél inkább felváltsák ezek az egészséges zsírok - hangsúlyozta a szakértő.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.