A tojássárgája ezért egészséges

A csak tojásfehérjéből készült omlett sok diétás étrendben kapott már helyet. A szakértők szerint azonban felesleges kihagyni a sárgáját, mert így sok értékes tápanyagtól is megfosztjuk magunkat.

Sokan azért tartózkodnak a tojássárgája fogyasztásától, mert félnek, hogy az nem tesz jót a koleszterinszintjüknek. Az Illinois Egyetem professzora, dr. Donald K. Layman szerint viszont ez csaknem irreleváns a vér koleszterinszintjének, illetve a szív egészségének szempontjából.

Nincs köze a koleszterinnek a szívbetegséghez

A szakértők szívbetegség-megelőzéssel kapcsolatos információi évtizedeken át nagyrészt az 1940-es években készült Framingham-tanulmány eredményeiből származtak, amely a vér magas koleszterinszintjét a szívbetegség és a szívroham megemelkedett kockázatával kötötte össze. Ezért is javasolták sokáig azt, hogy csökkentsük az élelmiszerrel bevitt koleszterin mennyiségét - ebből pedig a tojássárgájában is sok van. Ugyanakkor a tanulmány résztvevői közül a szívbetegek mindössze felének volt magas a koleszterinszintje, így dr. Layman szerint a kettőt hiba volt egymással összefüggésbe hozni.

tojás, tojásfehérje, tojássárgája, tojásfogyasztás, tápanyagtartalom,
Sokáig azt hitték, hogy a koleszterinszint összefügg a szívbetegséggel. Fotó: 123rf

Így lehet normál koleszterinszintünk

A táplálkozással bevitt koleszterin mennyiségére leginkább azoknak érdemes figyelni, akiknek a szervezete valamiért nem tudja feldolgozni. Aki egészséges, annak nem kell pluszban koleszterint bevinnie, mivel a máj képes szabályozni az esetlegesen fellépő hiányt, de arra sincs indok, hogy kizárjuk az étrendből a koleszterintartalmú ételeket, például a tojást vagy a tojássárgáját.

Ha azt szeretnénk, hogy a koleszterinszintünk egészséges legyen, akkor kerüljük a transzzsírokat, valamint együnk több omega-3 zsírsavban gazdag élelmiszert és rostot. Az omega-3 fontosságáról itt olvashat bővebben!

Ezért jó, ha eszünk tojást

A tojás a legjobban hasznosuló fehérjeforrás. Egy egész tojásban - mérettől függően - 6-7 gramm fehérje van. A sárgájában sok a foszfor, a cink, a B-vitamin, a kolin és az antioxidáns. Ahhoz képest, hogy mennyire tápláló, a kalóriatartalma viszonylag alacsony. Remek energiaforrás, segíthet izmosodni és fogyni, támogatja az agyműködést, valamint gyulladáscsökkentő hatású. Tehát együk meg bátran az egész tojást - egy 2015-ös kutatás szerint még a koszorúér-betegek számára is biztonságos napi 1 darab elfogyasztása.

Forrás: menshealth.co.uk

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.