Eper: a koleszterinszintnek is jót tesz

Napi fél kiló eper elfogyasztása jelentősen csökkenteti a "rossz" koleszterin és a trigliceridek szintjét, de más egészségügyi előnyökkel is jár - derítették ki spanyol és olasz tudósok.

Az vér összetételére .

A kutatásban 23 egészséges önkéntes vett részt, akik egy hónapon keresztül naponta 500 gramm eperrel egészítették ki az étrendjüket. A kísérlet elején és végén is vért vettek az önkéntesektől.

Eperrel a rossz koleszterin ellen (Fotó: beantownbaker.com)

Úgy találták, az összkoleszterinszint, a rossz (LDL) koleszterin szintje és a trigliceridek szintje egyaránt szignifikánsan csökkent, átlagosan közel 15 százalékkal. A "jó" koleszterin (HDL) szintje azonban nem változott. Emellett az eperfogyasztás pozitív hatással volt a vérlemezkék működésére, megerősítette a vörösvérsejteke és emelte a szérum antioxidáns biomarkerek szintjét is. A pozitív hatások nagyjából 15 napig tartottak, ezek után az értékek visszakerültek az eper-kúra előtti szintjükre.

Azt még nem sikerült pontosan meghatározni, hogy az eper melyik összetevője a felelős ezekért a kedvező hatásokért, de az Università Politecnica delle Marche kutatói szerint a gyümölcsben található anthocianinok (vagyis az eper színét adó vegyületek) vannak jótékony hatással a szervezetünkre.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól, estétől az északkeleti tájakon számíthatunk egyre több helyen erős, esetleg viharos lökésekre. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.