A kávé védheti a látást

A rendszeres kávéfogyasztás megelőzheti a látásromlás és a vakság kialakulását - legalábbis egy, a Journal of Agricultural and Food Chemistry oldalain közölt korábbi vizsgálat szerint.

A kávé ténlyleg védheti a látást?

Korábban már több tanulmány napvilágot látott a kávé egészségre gyakorolt kedvező hatásairól, például a Medical News Today szerint csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát . A kávé stimuláns hatásait alapvetően a koffeinnek tulajdonítjuk, mindazonáltal a nyers kávébab csupán 1 százaléknyi hatóanyagot tartalmaz.

A kávé koffein nélkül is jó a cukorbetegség ellen Kínai kutatók korábban kimutatták, hogy a kávéfogyasztás segít csökkenteni a cukorbetegség kockázatát. Tanulmányukból az derül ki , hogy az italban lévő három vegyület meggátolja egy bizonyos fehérje toxikus felgyülemlését, amely a hosszú távú betegség kialakulását jelenti.

A kávé védheti a látást, kávé látás látásromlás vakság kávézás kávéfogyasztás antioxidáns
A kávé védheti a látást

A Cornell Egyetem (New York, Egyesült Államok) kutatóinak érdeklődése azonban egy másik összetevő felé, a klorogénsav (CGA) felé fordult, mely egy koffeinszármazék, és a kávébab 7-9 százalékát adja.

A CGA számos kedvező hatását felismerték, például antioxidáns hatása hozzájárul a testtömeg, illetve a vérnyomás csökkentéséhez. Emellett stressz esetén védi az idegsejteket is az oxigéncsökkenéssel szemben. Így merült fel Chang Y. Lee munkacsoportjában a szem ideghártyájára, a retinára gyakorolt esetleges kedvező hatás. A retina igen érzékeny az oxidatív stresszel szemben , a következmények között számos betegség, például időskori makuladegeneráció, cukorbetegséghez kötött retinabetegség, vagy zöld hályog szerepel, ezek bármelyike vaksághoz vezethet.

A kutatók egérkísérletes modellben tesztelték a CGA retinára gyakorolt hatásait. Az állatokat nitrogén-monoxiddal kezelték, így téve ki azokat oxidatív stressz hatásának, és a CGA képesnek bizonyult a szövetkárosodás kivédésére. Sejtszinten a CGA gátolta egy felszíni fehérje, a Thy-1 kifejeződését, ami csökkentette a retina idegsejtjeinek halandóságát.

Korábbi vizsgálatok szerint napi két csésze kávé 66 százalékkal csökkenti a májzsugor kockázatát, illetve hatékony lehet prosztatarákos betegeknél. Azonban vannak olyan eredmények, melyek inkább a kedvezőtlenebb hatást bizonyítják: a Mayo Klinika munkatársai szerint nap négy csésze kávé növeli a korai halálozás kockázatát, míg és a kávéfüggő férfiak körében gyakoribb az inkontinencia is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon számíthatunk helyenként erős, esetleg viharos közeli lökésekre.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.