A kávé véd a cukorbetegségtől?

A kávé nemcsak a nap indulásában segít, hanem számos tanulmány állítja, hogy védőhatása van a 2-es típusú cukorbetegséggel szemben. A Kaliforniai Egyetem (Los Angeles) kutatói már azt is tudják, mi ennek az oka.

Egy nemi hormont kötő fehérje (SHBG) szabályozza a vér a tesztoszteron- és ösztrogénszintjét, és valószínűleg kapcsolatban van a cukorbetegség kialakulásával is. A Diabetes folyóirat aktuális száma szerint a kávéfogyasztás növeli a vérplazma SHBG-szintjét: Atsushi Goto doktorandusz hallgató és Simin Liu epidemiológus professzor kimutatta, hogy azoknál a nőknél, akik naponta legalább négy csésze kávét fogyasztanak, mintegy felére csökken a cukorbetegség kockázata a kávét nem fogyasztókhoz képest. Amennyiben az eredményeket az SHBG szintje szerint súlyozták, a védőhatás nem volt kimutatható.

Az Amerikai Diabétesz Társaság becslése szerint az Egyesült Államokban mintegy 24 millió cukorbeteg egyént (felnőttet, illetve gyermeket) tartanak számon, ebből 90-95 százalék 2-es típusú cukorbetegségben szenved. Korábbi tanulmányok már beszámoltak a kávéfogyasztás jótékony hatásáról a cukorbetegséggel szemben, azonban azt a kávé anyagcserére kifejtett befolyásával magyarázták, miszerint a kávé javítja az inzulintoleranciát. Liu professzor azonban ezeket az elméleteket zavarosnak minősítette.

Jelen cikket Liu professzor és munkatársainak a New England Journal of Medicine hasábjain megjelent tanulmánya előzte meg, melyben kimutatták, hogy az SHBG két speciális mutációja befolyásolja a cukorbetegség kialakulását: az egyik elősegíti, a másik gátolja azt. Más tanulmányok viszont a nemi hormonok cukorbetegséget elősegítő hatásáról számoltak be. A két különböző eredmény összekapcsolása szülte meg a gondolatot, miszerint a vér SHBG-szintje lenne a cukorbetegség kockázati faktora.

A tanulmány során 359 cukorbetegségségben szenvedő, és 359 egészséges kontrollszemélyt vizsgáltak, akiket kor és etnikai hovatartozás szerint kategorizáltak. Az alanyokra vonatkozó adatokat egy 40 ezer nő bevonásával végzett klinikai vizsgálat adatbázisából nyerték ki. Megállapították, hogy a napi legalább négy csésze koffeines kávét fogyasztó hölgyek esetén 56 százalékkal alacsonyabb a cukorbetegség kialakulásának esélye, mint a kávét nem fogyasztók esetén. Az eredmény egyértelműen az SHBG plazmában mért szintjével hozható összefüggésbe. Ez a kedvező hatás a koffeinmentes kávé esetén nem volt kimutatható.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.